Comisiones Obreras del País Valenciano | 27 abril 2024.

XVII ESCOLA D'ESTIU CCOO PV

Transició digital i energètica en el món del treball: la necessària participació sindical

• Taula de debat amb Fernando Rocha, sociòleg de la Fundación 1º de Mayo i amb Azahara Merino, tècnica de la Secretaria de Transicions Estratègiques i Desenvolupament Territorial de CCOO

L'Escola de CCOO PV celebra una taula redona sobre l'àmbit d'actuació sindical davant les principals transformacions que impacten en els sectors productius i en l'ocupació: la transició digital i l'energètica.

20/09/2023.
Azahara Merino, Santi Mateu i Fernando Rocha.

En la segona sessió de la XXVII Escola d’Estiu, Fernando Rocha, sociòleg i tècnic de la Fundación 1º de Mayo i de l'Escola del Treball de CCOO, ha abordat els reptes sindicals davant la transició digital. Segons ha assenyalat, la transformació digital de l'economia no s'està desenvolupant de forma equilibrada i els seus impactes tampoc es distribueixen per igual al conjunt de la població. En aquest sentit ha apuntat a l'existència de bretxes digitals socials (gènere, edat, nivell de formació, nivell de renda, nacionalitat) productives (sectors, grandària d'empresa) i territorials.

La gestió algorítmica del treball: riscos

Aquest procés de transformació digital condueix a la gestió algorítmica del treball. Els desenvolupaments de la IA i el Big Data han impulsat l'ús empresarial d'algorismes per a la implantació de sistemes automatitzats de supervisió i pren decisions relatives a l'organització del treball. Entre els riscos d'aquesta gestió algorítmica, es troben els biaixos i discriminació en les decisions empresarials, per raó de gènere, edat, ètnia o altres característiques; la falta de transparència i rendició de comptes; la vigilància, el control i el monitoratge constant; i l'opacitat i arbitrarietat de mecanismes d'avaluació, entre altres qüestions.

Al contrari del que ocorre als països del centre i nord d'Europa, als països del sud, inclosa Espanya, i de l'est, la digitalització s'insereix en empreses amb baix capital organitzacional (autonomia dels treballadors en els llocs de treball), que aprofiten la digitalització per a reforçar el control jeràrquic de la direcció sobre els treballadors. Per això, la digitalització no troba les condicions més favorables per a fer créixer la productivitat de les empreses amb tot el seu potencial.

Reptes sindicals: governança

Per a Fernando Rocha, la transformació digital és un fenomen que pot i ha de ser governat, “amb l'objectiu d'impulsar una transició justa i inclusiva en termes socials i laborals, que afavorisca la creació d'ocupacions de qualitat en tots els àmbits i contribuïsca a preveure i mitigar els riscos de segmentació i d’exclusió social”.

En aquest punt, la participació dels sindicats de classe és una condició necessària per al Govern. El minvament d'aquesta participació estableix les bases per a una governança tecnocràtica d'aquest fenomen, amb implicacions molt negatives per a les condicions de vida i laborals de les treballadores i dels treballadors. Per això és necessari coordinar la intervenció sindical en diferents àmbits d'actuació; anticipar i conéixer els canvis; ampliar els continguts de la negociació col·lectiva i utilitzar la tecnologia per a impulsar l'organització i lluita de treballadores i treballadors.

La transició energètica justa

Azahara Merino, de la Secretaria de Transicions Estratègiques i Desenvolupament Territorial de CCOO, ha analitzat els impactes laborals de la transició energètica i l'àmbit d'actuació del sindicat.

El desenvolupament de la transició ecològica tindrà implicacions en el món laboral: creació, pèrdua de treball, transformació de llocs de treball i activitat de les empreses. La transició energètica a Espanya en fase incipient, els impactes reals de la qual a nivell sociolaboral estan encara per desplegar.

Merino ha explicat que els processos de transició no s'estan desenvolupant de manera homogènia i equitativa. Hi ha bretxes entre zones geogràfiques, sectors productius i tipus d'empreses, alhora que un impacte desigual sobre els diferents grups de població. En aquest sentit, creu fonamental que les polítiques i estratègies consideren les heterogeneïtats regionals i aborden els riscos distributius, incloent-hi alhora una avaluació de l'impacte real en l'ocupació.

La ponent ha ressaltat l'escàs protagonisme que han tingut fins ara els sindicats en el desenvolupament de les polítiques públiques. No obstant això, “la intervenció sindical és l'element clau per a garantir una transició justa”. El desenvolupament d'una transició energètica justa exigeix reforçar la participació sindical en l'àmbit dels sectors productius i les empreses, és necessari un enfocament proactiu del diàleg social i la negociació col·lectiva.

El paper limitat i reactiu de les organitzacions sindicals en els processos de transformació energètica dels sectors productius i empreses, es mostra en el reduït nombre de convenis i sota desenvolupament dels seus continguts. Les clàusules específiques de medi ambient (l’any 2022) apareixen en el 8,89 % del total dels convenis, la qual cosa afecta tan sols el 10,15 % dels treballadors i de les treballadores.

Capacitació i formació

Per a Merino, la participació sindical en l'àmbit dels sectors productius i les empreses, requereix una major capacitació i formació de la representació de les treballadores i dels treballadors. “S'ha de desenvolupar una transició justa i inclusiva en termes socials, laborals i territorials que afavorisca la creació de treballs decents en tots els àmbits i contribuïsca a preveure i mitigar els impactes negatius de la transició energètica”.

XXI Escola d'estiu de CCOO PV

#RepensarCCOO amb voluntat de canvi i disposició a actuar

Pere J. Beneyto: “El sindicat és un factor de cohesió i contribueix a la qualitat social d'un país”

CCOO PV analitza l’acció sindical sociopolítica escaient davant l’impacte de l’economia digital