Comisiones Obreras del País Valenciano | 24 abril 2024.

XXV Escola d'Estiu CCOO PV

Canviar un model que genera desigualtat i pobresa requereix aprofundir en la governança

La primera jornada de la XXV Escola d’Estiu de CCOO PV ha reunit en El Teularet més de 60 responsables sindicals de tot el País Valencià. La sessió s’ha iniciat amb la intervenció de la secretària de Formació Sindical i per a l'Ocupació de CCOO PV, Manuela Pascual, la qual ha valorat aquest espai de reflexió i debat sobre els processos de recuperació post-COVID-19 per tal d’incorporar-ne les condicions d’una transició justa.

16/09/2021.
    La secretària de Formació de CCOO PV, Manuela Pascual presenta la XXV Escola d'Estiu

En aquesta edició de l’Escola, el sindicat ha volgut donar resposta als reptes plantejats per un model productiu insostenible i desigual, agreujats amb la pandèmia. Les intervencions que conformen el programa s’han triat amb el convenciment que “abordar un nou contracte social per a la reconstrucció hauria de preveure accions i iniciatives de justícia sociolaboral, reforçament de la democràcia i una nova relació amb el planeta, perquè no hi ha horitzó possible sense una superació del model actual basat en la cultura ‘de l’excés’, sinó en una economia circular, més democràtica i cooperativa.

Com a sindicat sociopolític, correspon a Comissions Obreres ampliar el concepte de treball decent, contribuir a una nova política social i explorar noves estratègies de cooperació, reconquerir espais d’intervenció i impulsar amb tots els instruments disponibles (especialment la negociació col·lectiva i el diàleg social) la democratització en les empreses i amb una participació sindical autoritzada en els processos dels convenis de transició justa.

La primera ponència del programa s’ha centrat en un “Nou model de producció, consum sostenible” i ha estat a càrrec de José Vicente Soler, director general d’Economia Sostenible.

Soler ha començat la seua intervenció amb un reconeixement del treball constant, la interlocució i el talant de les persones representants del sindicat en els diversos espais de diàleg i participació institucional sobre les alternatives de construcció postpandemia, i del saber fer del Gabinet Tècnic de CCOO PV sobre economia i canvi de model productiu.

La ponència ha partit de l’anàlisi estadística de l’estructura productiva del País Valencià (ocupació, desigualtat, pobresa social, bretxa de gènere, índex de GINI, etc.), sacsejada amb l’impacte de la crisi COVID-19. "Venim d'un model que genera desigualtat i pobresa, per això l'hem de canviar. En la nostra estructura productiva, el turisme té un pes molt rellevant i hem de diversificar sectors”, ha exemplificat. Per a això “necessitem aprofundir en la governança autonòmica i necessitem un finançament just i una fiscalitat suficient" ha conclós.

Parlar d’un nou model productiu es parlar de finançament públic, “necessitem polítiques en favor del canvi de model de producció i de consum”, ha continuat, en referència a la línia d’ajudes de la Direcció General d’Economia Sostenible atenent els tres vectors fonamentals d’INNOVACIÓ, EQUITAT SOCIAL i NEUTRALITAT CLIMÀTICA. El director general ha detallat els set eixos estratègics corresponents i les accions concretes derivades: Digitalització i tecnologia; Diversificació i resiliència, Formació i ciència; Ocupació i economia social; Cures; Transició ecològica; Cohesió territorial; Administració eficient.

Soler també ha volgut aprofundir en alguns àmbits d’acció centrals per a la sostenibilitat econòmica, com ara la responsabilitat social de les empreses (els informes no financers relacionats amb factors ambientals, socials i de governança); el repte pendent de la Mobilitat com a eix de transformació de l’activitat econòmica; i l’economia de les cures (racionalització dels horaris).

El ponent ha finalitzat animant a continuar el treball compartit, sent conscients que la necessitat d’arribar a la sostenibilitat ja està generalment assumida, i que on hem d’escalfar-nos el cap és en el com, en triar bé en quines coses cedim en qui hem de negociar i avançar en tot allò que siga possible.

XXI Escola d'estiu de CCOO PV

#RepensarCCOO amb voluntat de canvi i disposició a actuar

Pere J. Beneyto: “El sindicat és un factor de cohesió i contribueix a la qualitat social d'un país”

CCOO PV analitza l’acció sindical sociopolítica escaient davant l’impacte de l’economia digital