Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 febrero 2024.

CCOO acudeix al Síndic de Greuges pel col·lapse de l'atenció al públic en les oficines de Trànsit

    El ministre de l'Interior va anunciar al març un pla de xoc per a la Direcció General de Trànsit, a més d'un increment immediat de la plantilla de personal funcionari.

    08/05/2023.
    Foto CCOOCyL.

    Foto CCOOCyL.

    La delicada situació que travessen les oficines d'atenció al públic de la Direcció General de Trànsit ha provocat que el ministre de l'Interior anunciara en seu parlamentària el passat 29 de març que s'estava negociant amb Hisenda i Funció Pública un augment sensible de la plantilla de funcionaris de la DGT i un pla de xoc, que seria efectiu en el termini d'un mes. Aqueix mes ha complit aquest passat 29 d'abril, i encara seguim a l'espera que s'anuncie com i en quines condicions s'escometrà aquest pla.

    En el cas concret de Comunitat Valenciana: A Castelló el nombre de vacants en llocs d'atenció directa a la ciutadania supera el 75 %, mentre que a Elx, Alacant i València s’acosta al 50 %, i a Alzira és pròxim al 40 %.

    En aquest sentit, la Secció Sindical de FSC-CCOO del Ministeri de l'Interior ha presentat una queixa davant el Defensor del Poble, així com davant la representació territorial que la institució té a la Comunitat Valenciana i a altres 8 comunitats autònomes, a causa de la situació de greu pèrdua de personal que viuen les oficines d'atenció al públic de la Direcció General de Trànsit.

    Segons el sindicat, aquest minvament de plantilla afecta de manera directa la ciutadania. “Matriculacions, transferències o canvis de titularitat, altes, baixes, rehabilitacions o notificacions de venda són algun dels tràmits que es realitzen en relació als vehicles que necessiten la seua documentació en regla per poder circular”, recalca Fernando García Castro, secretari general de FSC-CCOO en el Ministeri de l'Interior.

    Segons dades del propi organisme, la progressiva pèrdua d'empleats públics i d'empleades públiques en l'àmbit de la DGT no ha deixat d'anar en augment en l'última dècada, i suposa un problema de tal magnitud fins al punt que en el 40 % de les províncies les oficines d'atenció al públic de les prefectures de trànsit han de fer front diàriament a la demanda ciutadana amb més del 50 % dels llocs de la seua plantilla sense ocupar. Aquest delicat escenari s'agreuja a territoris i oficines com les de Madrid, Terol, Sòria, Navarra, Alcorcón, Ceuta, Guipúscoa, Lugo, Toledo o Girona en les quals se situa per damunt del 70 %, i arriba a superar el 80 % a Eivissa, Terol o els Serveis Centrals de Madrid.

    La falta de personal en llocs d'atenció directa al públic suposa que quasi el 70 % de persones que tracta d'obtindre cita prèvia no l'aconseguisca, xifra que augmenta fins al 75 % a algunes províncies i que ascendeix al 91 % quan es tracta del tràmit de bescanvi de llicència, segons dades proporcionades pel mateix organisme.

    Respecte a l'anteriorment esmentat, cal destacar que els tràmits de matriculació i transferència de vehicles són l'imprescindible suport administratiu per al sector de l'automoció, i són gestions sobre les quals en l'actualitat hi ha una demora d'entre 25 a 35 dies de mitjana per ser atés. D'altra banda, la falta d'operadors d'informació també està incidint de manera negativa en el servei públic d'exàmens per a l'obtenció del permís de conduir.

    “Es tracta de gestions imprescindibles per a la ciutadania, entre les quals es troben moltes que estan estretament lligades al sector de l'automoció, el qual representa prop d'un 10 % de la totalitat del PIB, i en l'engranatge del qual per al seu correcte funcionament es troben tràmits que es realitzen des de les oficines de la DGT”, afirma García.

    D'altra banda, s'estima a més que els costos associats amb les lesions d'accident de trànsit suposen prop del 1 % del nostre Producte Interior Brut i les pèrdues relacionades amb la congestió del trànsit altre 2 % d'aquest. En aquest sentit, CCOO alerta del risc d'augment d'accidents i de morts en la carretera per la falta de personal i per les privatitzacions de serveis públics essencials per a la seguretat viària en la Direcció General de Trànsit, com els centres de gestió i els serveis aeris de vigilància. Dues eines que s'han demostrat àmpliament com a pilars de la seguretat viària, i que a partir de 1989 van aconseguir reduir en un 80 % el nombre de persones mortes en accidents de trànsit. En els huit centres actuals es controlen més de 1.700 càmeres, 2.000 panells informatius i 2.400 estacions de presa de dades, a més de diverses zones amb carrils reversibles. Això permet realitzar advertiments i enviar assistència en casos d'accidents. Quasi un terç dels llocs de la plantilla d'operadors de Centre de Gestió es troben vacants.

    En definitiva, i atesa la realitat de no estar donant el necessari i l’important servei públic que la Direcció General té encomanat referent a això, CCOO ha interposat aquestes queixes on exigeix que s'articulen les mesures necessàries per a cobrir les places vacants que hi ha en l'organisme, de manera que es puga garantir la seguretat viària i l'atenció als ciutadans i a les ciutadanes.