Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

Canvis en la tramitació de les baixes mèdiques per incapacitat temporal

    El servei públic de salut, la mútua o l'empresa col·laboradora remetrà a l’INSS per via telemàtica les dades dels comunicats de baixa, de confirmació i d’alta.

    27/03/2023.
    Novetats en la gestió i control de comunicats mèdics de baixa a partir de l'1 d'abril de 2023.

    Novetats en la gestió i control de comunicats mèdics de baixa a partir de l'1 d'abril de 2023.

    El Reial decret aprovat el passat dia 5 de gener modifica alguns aspectes de la gestió i control dels processos per incapacitat temporal (IT) en els primers 365 dies de la seua duració. La norma entrarà plenament en vigor el pròxim dia 1 d'abril de 2023.

    - La norma estableix que la persona treballadora ja no està obligada a aportar la còpia en paper del comunicat mèdic a l'empresa. Com a conseqüència d'aquesta modificació, s'estén l'obligació a pràcticament la totalitat de les empreses a relacionar-se per mitjans electrònics amb l'Administració de la Seguretat Social, quan siguen assumptes relacionats amb la incapacitat temporal.

    En qualsevol cas, la persona treballadora sí que tindrà la còpia de la seua baixa, confirmació i alta en paper en mà, ja que és el document bàsic si es planteja qualsevol acció de disconformitat contra aqueix acte administratiu.

    - Es prioritza el criteri mèdic per a la fixació de terminis. El facultatiu o la facultativa del servei públic de salut, de l'empresa col·laboradora o de la mútua serà qui establisca el període concret de revisió.

    CCOO valora que siga el judici professional del personal mèdic que tracta el pacient el que prevalga sobre qualsevol estimació que, de manera automatitzada, puga establir temps de duració dels processos d’IT.