Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

El foment dels consells de salut és una aposta política i ciutadana decisiva per a la salut comunitària

CCOO PV ha acollit la jornada ‘Participació ciutadana i salut comunitària en pobles i barris’ organitzada per la Federació de Pensionistes de CCOO PV, l’Associació Ciutadana per a la Promoció i Defensa de la Salut del PV i la Confederació d’Associacions Veïnals i Consumidors de la Comunitat Valenciana.

21/03/2023.
    Temas
    Intervenció de la secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social, Ana Belén Montero

La jornada ha analitzat les perspectives de la salut comunitària des de les experiències de diferents comunitats autònomes, de la ciutadania i de les persones professionals. L’acte ha comptat amb la participació del conseller de Sanitat, Miguel Mínguez, representants de l’Administració, personal sanitari i de consells de salut.

La secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social de CCOO PV, Ana Belén Montero, ha ressenyat en la seua intervenció la importància de la participació ciutadana, sindical i associativa per a millorar el sistema de salut. “Hui més que mai, cal un apoderament de la societat perquè adquirisca un major protagonisme en el control, la gestió i la millora de l'atenció sanitària”, ha afirmat.

La mateixa Llei 10/2014, de 29 de desembre, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix en l’article 20.2 que “cal incloure la ciutadania com a part activa i necessària del disseny, el desenvolupament i l'avaluació de les polítiques de salut local impulsant a través dels consells de salut bàsics la seua participació, i afavorir l'empoderament en l’àmbit individual i social.”

CCOO PV sempre ha reivindicat la posada en marxa, la dinamització i el foment dels consells de salut com a àmbit de participació comunitària que permet la construcció d'una societat amb una ciutadania autònoma, que es reuneix i dialoga amb l'Administració, amb l'objectiu de millorar un bé comú com és el sistema sanitari.

En aquest sentit, el sindicat celebra la intenció de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública d’impulsar els consells de salut de zones bàsiques mitjançant la seua regulació a través d'un decret. “Per a CCOO PV és fonamental la participació que des de cada espai s'ha de tindre per a fer un vertader treball de desenvolupament comunitari en relació a la salut, i per això, és necessària la implicació de la comunitat a través dels consells de salut ja siguen de departament com de zona bàsica”.

Montero ha valorat el barri com a espai bàsic on es produeixen les desigualtats, també en salut, en funció de la classe social, el gènere, l'ètnia, la situació migratòria, etc. “Però també és un potent actiu en salut per a lluitar contra aqueixa mena de desigualtats si se sap articular correctament, si es construeix un suport mutu sota el prisma de cura comunitària i subjecta a una participació real de les persones en societat”.

CCOO PV considera prioritari fomentar i garantir la participació ciutadana i la salut comunitària i que aquesta ha de ser un element central en les polítiques públiques. En cada barri, en cada municipi, ciutat, pot haver-hi un àmbit en el qual les persones generen benestar, milloren la qualitat de vida, promocionen la salut en la comunitat. Espais en els quals s'afavorisca la reflexió col·lectiva, s'intercanvien opinions, es prenguen decisions, etc. “Els recursos augmenten exponencialment quan som capaços de reconéixer el valor social que representen les persones, els grups, les associacions, les organitzacions en la construcció d'una societat més humana, sostenible i saludable” ha conclòs la responsable.

La jornada ha continuat amb una entrevista al conseller de Sanitat Universal i Salut Pública, Miguel Mínguez, a càrrec del metge d’ACDESA PV, Eduarzo Zafra. En el segon bloc de la jornada els metges Joan Paredes, de la Direcció d’Atenció Primària del Departament de Salut de la Ribera, i Javier Gállego, cap de Servei d'Educació, Participació i Drets dels Pacients del Govern d'Aragó, han analitzat el marc, les evidències i les perspectives de la participació en salut comunitària, des de les experiències en diverses comunitats autònomes.

El tercer bloc ha estat dedicat a les experiències ciutadanes i professionals als consells de salut i ha tingut les intervencions de Rosa González, metgessa de família i comunitària, Centre de Salut Salvador Pau; Sonia Martínez, infermera del PAS de l'Alguer, Consell Salut de Manises; Emérita Mena, treballadora social dels centres de salut de Tavernes Blanques, Almàssera i Bonrepós; Teresa Faus, Plataforma Ciutadana de València Saludable; Rosa Martínez, Consell Salut RASPX i Javier García, Assoc. Veïnal i Consell Salut Benimaclet.

La cloenda de la jornada ha anat a càrrec de CAVE-COVA, ACDESA PV i FPJ de CCOO PV.

Noticias relacionadas

La bretxa salarial persisteix al País Valencià i castiga les dones amb retribucions i pensions més baixes

CCOO PV valora l'aprovació del Decret que regula la qualitat del Sistema Valencià de Serveis Socials

Ana Belén Montero: “El Decret de regulació de centres i programes de serveis socials acaba amb un model obsolet”

CCOO PV participa en el Comité de Ética de Servicios Sociales de la Comunidad Valenciana

CCOO celebra els nous supòsits d'incapacitat temporal amb perspectiva de gènere

CCOO PV reivindica avances que eviten el empleo segregado de las personas con discapacidad

Requisitos del bono cesta para la compra de alimentos

Presencia de CCOO PV en el Observatorio del Sistema Público de Servicios Sociales Comunidad Valenciana

¿Cómo se pide la baja por regla incapacitante secundaria o los permisos por aborto o preparto?

CCOO PV i UGT PV es personen davant el TSJ davant l'atac al Sistema Públic Valencià de Serveis Socials

CCOO PV edita una guía con las ayudas y prestaciones sociales para la protección de las personas

CCOO PV reivindica en la jornada CORRESPONSABLES la consolidación del diálogo social autonómico

CCOO PV celebra que el TSJ no atenga la petició patronal de suspendre el Decret de tipologies de Serveis Socials