Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

La Banda Municipal de València denuncia l'estancament del conflicte a causa de la mala gestió i desídia del consistori

Les mobilitzacions realitzades han sigut secundades pel 90 % de la plantilla per a reclamar que es cobrisquen les baixes i vacants; conéixer el seu horari amb temps suficient per a poder conciliar; la compra d'instruments deteriorats; una uniformitat adequada i un local d'assaig que complisca amb les recomanacions de la Comissió de Prevenció de Riscos Laborals.

10/03/2023.
    Imatge d'una de les protestes realitzades per la BMV

El conflicte es remunta a juny de 2021 amb l'anunci per part del consistori del traspàs de la BMV a l'organisme autònom Palau de la Música, “els professors i les professores integrants de la banda no hem tingut cap tranquil·litat en el nostre lloc de treball des de llavors” afirmen.

L'anunci realitzat al març de 2022 per part de l'alcalde de la ciutat, Joan Ribó de la “congelació” del traspàs no va suposar una millora de la situació, ja que el personal denuncia que ha continuat patint una deixadesa extrema per part de la Regidoria de Cultura.

El nombre de persones que conformen l'agrupació s'ha vist reduït durant els últims anys a causa de les jubilacions i els trasllats dels seus membres. En la corda de percussió, de sis professors que haurien de cobrir la plantilla només en queden tres, “un nombre més que deficient per poder treballar amb dignitat, la qual cosa causa un gran estrés en els seus components” en veure’s amb l'obligació de tocar a vegades més instruments que de braços disposen” denuncien.

Des de l'agrupació denuncien la inacció per part de l'Ajuntament, que ni cobreix les vacants, ni les baixes de llarga duració ni contracta reforços. “Han preferit suspendre un concert o que aquest haja sigut realitzat amb precarietat per la seua mala gestió, posant així en dubte el bon nom de la BMV” lamenten.

La plantilla qüestiona la creació de la figura de director artístic, que ha suposat la transformació, i pèrdua, d'una plaça de músic/a en una de prefectura administrativa, cosa que ha minvat encara més una plantilla insuficient. La BMV és una agrupació professional que té l'obligació de tenir una programació anual que haurien de rebre amb mesos d'antelació per poder preparar-la i de la qual manca. Això impedeix publicitar-la amb anticipació així com fer una elecció o planificació d'assistència als concerts.

El professorat nega que se'ls haja facilitat el programa i les partitures amb l'antelació suficient per a estudiar-les i preparar-les. “La Regidoria de Cultura falta a la veritat quan afirma que sí que disposem d'aqueixa programació. Només tenim dates de concerts tancades, però desconeixem l'horari d'assajos, el programa que el compon i el director o directora que es posarà al capdavant de la BMV” aclareixen.

Com a treballadors públics reclamen el dret a conéixer el seu horari de treball amb mesos d'anticipació, ja que la falta de previsió els impossibilita la conciliació familiar. La BM manca d'un local d'assajos en condicions ja que, el que ocupem actualment està desaconsellat per la Comissió de Prevenció de Salut Laboral, perquè no compleix amb la normativa acústica i està causant danys auditius al professorat.

“Portem anys reivindicant un lloc on poder treballar amb les condicions adequades i el respecte que qualsevol treballador es mereix. Com a cos especial d'aquest Ajuntament, tenim l'obligació de vestir i rebre una uniformitat en condicions i en un espai de temps, la qual cosa tampoc es compleix” asseguren.

Fa cinc anys que s'hauria d'haver canviat la peça d'abric, així se li va comunicar a la regidora al novembre de 2021, sense que hagen rebut resposta fins ara. Reivindiquen també la compra d'instruments i els seus complements, ja que molts companys i companyes utilitzen els seus instruments particulars per les males condicions en què es troben els de la Banda o simplement perquè n’hi ha.

Enguany la BMV entra en el seu 120 aniversari, però la Banda desconeix si des de la Regidoria de Cultura hi ha intenció de programar algun concert per a aquesta celebració, per la qual cosa el professorat se sent menyspreat per part dels dirigents de l'Ajuntament. La plantilla considera que estan sent represaliats per haver-se oposat al traspàs a l'organisme autònom Palau de la Música. “No hi ha cap comunicació amb la delegada i regidora de Cultura de l'Ajuntament de València, ja que la Sra. Tello no rep als representants sindicals de la BMV” denuncien.