Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

Magnífic acolliment de l'assemblea sobre la reforma del Reglament de la Llei d'estrangeria a Sagunt

CCOO ha realitzat una assemblea informativa en la qual, juntament amb els aspectes tècnics de les novetats, s'ha explicat la visió crítica que el sindicat té de la Llei. El Centre d'Informació a la Població Treballadora Estrangera (CITE) de CCOO va exposar els aspectes tècnics dels procediments de regularització i renovació de les autoritzacions d'estrangeria, així com els de nacionalització, detallant els requisits i condicions, i va atendre multitud de dubtes del públic assistent.

18/11/2022.
    Assemblea sobre les novetats en el Reglament de la Llei d'estrangeria, en la seu de CCOO a Port de Sagunt.

El Centre d'Informació a la Població Treballadora Estrangera CITE de CCOO va realitzar ahir a Port de Sagunt una assemblea informativa sobre l'última reforma del Reglament de la Llei d'estrangeria. El CITE és un recurs de CCOO per a aconseguir la inclusió social de les persones migrants, mitjançant accions que van des de la denúncia i lluita contra l'explotació laboral fins a l'orientació i l'assessorament jurídic personalitzat en els processos de regularització, renovació, reagrupació familiar, nacionalització i en la comunicació amb l'Administració.

La secretària de Moviments Socials, Cooperació i Migracions, Isabel Barrajón de l'Amo, va exposar que CCOO rebutja la modificació del Reglament d'estrangeria, perquè el Govern, trencant amb el diàleg social i el consens tripartit entorn de la política de migració laboral, va aprovar de manera precipitada i unilateral aquest procediment destinat a satisfer de manera quasi immediata les suposades necessitats de sectors laborals que diuen requerir incorporació urgent de migrants.

En aquest sentit, és un flac favor el que va fer el Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions a la cohesió del mercat de treball espanyol quan, en lloc d'apostar per millorar les condicions de treball de sectors precaritzats -i moltes vegades indignes- se'ls facilita una "mà d'obra subsidiària" per a satisfer les seues llacunes.

Aspectes que CCOO aprecia en la reforma, com la modificació de l'arrelament laboral, el social i el nou per col·laboració amb l'Administració laboral, queden totalment deslluïts per altres elements que rebutgem. Un d'aquests és la transformació de l'autorització d'estada per a estrangers per motius d'estudis en una sort d'autorització per a treballar per causa de formació, que suposa pervertir la figura de la persona estudiant estrangera i transformar-la en una pretreballadora, sense que importe la facilitació de la fugida de cervells des dels països d'origen i, de pas, torna inútil la consideració de la situació nacional de l'ocupació, perquè les persones treballadores ja es trobaran ací.

A més, CCOO considera sospitosa la figura de l'arrelament per motius de formació, que suposadament permetrà l'accés a la documentació a través d'una formació prèvia a Espanya i dirigida a satisfer llacunes laborals de determinats sectors; i la figura més important, com és la determinació de la situació nacional d'ocupació a través del catàleg d'ocupacions de difícil cobertura, pateix una “reforma interruptus”, ja que no s'abasta una reforma meditada íntegrament dels elements que han de configurar un mecanisme àgil, eficaç i realista per a avaluar les necessitats reals del mercat de treball espanyol. El que es fa, en la pràctica, és invalidar-ho amb la possibilitat que la Comissió Delegada d'Assumptes Econòmics introduïsca les ocupacions que hi vulga , òbviament a petició de sectors econòmics i empresarials i al marge de les organitzacions sindicals.

Per la seua banda, l'assessora del CITE, María Vázquez Moreira, va exposar els aspectes tècnics dels procediments de regularització i renovació de les autoritzacions d'estrangeria, així com els de nacionalització, detallant els requisits i condicions per a obtindre una autorització i va atendre multitud de dubtes sobre els processos particulars que el públic li va formular.

Les persones assistents també van poder veure l'exposició i conéixer el projecte de cooperació sindical IDMAJ, sobre violències econòmiques i socials cap a les dones i persones migrants que desenvolupa CCOO Tunísia, a través de la Fundació Pau i Solidaritat.