Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO PV denuncia la insostenible absència generalitzada de plans de mobilitat en les àrees industrials

    “Les xifres són clares: 640 parcs industrials, a penes 11 entitats de gestió i modernització i 0 plans de mobilitat. Empreses i administracions locals han d'implicar-se urgentment en la constitució d’EGM de les àrees industrials valencianes.” Daniel Patiño, secretari de Diàleg Social i Medi Ambient de CCOO PV.

    22/09/2022.
    Mobilitat

    Mobilitat

    La mobilitat és una condició de treball

    La implantació de plans de mobilitat sostenible és un dels instruments de major impacte en la millora de la qualitat de vida de la població treballadora i de la ciutadania en general. A tot el País Valencià no hi ha avui dia cap pla de mobilitat negociat i participat del diàleg social.

    Quatre anys després de l'aprovació de la Llei per a la seua gestió i modernització d'aquestes àrees el ritme de creació de les entitats de gestió i modernització no supera la dotzena a tot el País Valencià, una xifra clarament insuficient atés el volum i distribució dels parcs industrials valencians: 167 a Alacant, 155 a Castelló i 318 a València.

    El lema triat en la Mobility Week “Millors connexions”, insta a una aposta clara per situar la mobilitat com a condició de treball. Un dels elements essencials segons el parer de Comissions Obreres radica en l'organització del treball, amb la situació d'horaris d'entrada i eixida, així com dels diferents nodes de mobilitat disponibles.

    Disposar d'aquesta eina resulta d'enorme impacte per a les condicions de vida i productivitat de les empreses: oferiria respostes a situacions econòmiques, de conciliació de vida personal i professional; reduiria la sinistralitat laboral in itinere; la disminució dels trajectes col·lectius redundaria de manera directa en l'aposta per la descarbonització de l'economia.

    Per tot això, el responsable de diàleg social i medi ambient de CCOO PV denuncia la preocupant falta de visió col·lectiva d'empresaris i d’Administració respecte a la creació d’EGM, així com la paradoxal falta d'oportunitats reals en el fòrum de participació regulat en la mateixa Llei.

    “Considerem que la quantitat d'incentius en la millora d'instal·lacions, d’infraestructures i de serveis de les àrees industrials no van acompanyats de la negociació de plans de mobilitat, i això repercuteix directament en les condicions de treball de les persones treballadores, així com en l'impacte mediambiental i en l'aposta per la neutralitat climàtica”, ressalta Daniel Patiño.

    Finalment, el sindicat reclama informació més eficaç amb vista a l'avaluació i possible millora d'aquelles mesures d'eficiència i estalvi energètic i foment del transport públic, acordades en el marc del Pla Reactiva.

    En concret, respecte a la mesura consistent en 5 llançadores de transport a polígons industrials de València, CCOO PV considera que haguera requerit d'un acord amb les empreses implicades, per adequar l'organització de freqüències, i un major esforç de difusió i conscienciació entre les potencials usuàries. Per tot això, planteja la conveniència d'avaluar l'impacte real quant a millora de la mobilitat sostenible en aquests polígons.