Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

CCOO PV reclama un pacte de rendes sòlid i adverteix de mobilitzacions creixents davant convenis paralitzats

“No s'ha pogut aconseguir un pacte salarial per la irresponsabilitat i l'egoisme de la patronal, que sí ha donat suport a aquelles mesures que suposaven rebre diners públics, com l'escut social alçat durant la pandèmia per a protegir l'economia i l'ocupació. Una vegada arribat el moment de repartir els esforços es neguen a revisar salaris en els convenis i es desmarquen de l'acord” afirma Ana García Alcolea.

26/07/2022.
    Entrevista a Ana Garcia en 'Les notícies del matí' d'ÀPunt

La secretària general de CCOO PV ha fet balanç, en una entrevista en À Punt, de les mesures anticrisi posades en marxa pel Govern, com el bo de 200 € per a les persones amb rendes més baixes i que, segons el parer del sindicat, van en la línia adequada de situar les persones més vulnerables en el centre, encara que són insuficients. “És necessari avançar en equitat fiscal per a ampliar la cobertura social a les persones treballadores que, malgrat tindre ocupació, no poden arribar a fi de mes o assumir l’augment dels preus” ha manifestat.

Respecte als impostos a elèctriques i entitats financeres, CCOO PV està d'acord, fins i tot consideraria correcte un increment de l'impost de societats al 15 %. El sindicat continua reclamant una reforma fiscal efectiva que repartisca millor els esforços i assegure una aportació major de les rendes que més reben. “Parlem d'una recaptació justa, equilibrada, que repercutisca en una millora dels serveis públics” ha puntualitzat García. El diàleg social és l'escenari adequat per a acordar mecanismes en paral·lel, com el control de preus per a evitar el trasllat de les taxes al cost dels béns o serveis prestats a la població.

Segons el parer de la líder sindical, actualment el pacte de rendes està diluït, no s'està repartint per igual les càrregues, per la qual cosa cal reequilibrar. Considera important explicar bé què significa exactament el pacte de rendes, perquè va més enllà dels salaris, inclou fiscalitat, afecta a l’SMI o als serveis públics (serveis socials, pensions...).

La primera funció d'una organització sindical és intentar negociar, però si això no és possible “anirem a la mobilització en cada sector on es congele la negociació de convenis” adverteix. Les línies roges en la negociació van ser un pacte a tres anys (amb un increment el primer del 3,5 %, i els dos següents del 2,5 %), però amb una clàusula de revisió salarial adaptada a l'increment de preus. “És un repartiment moderat de la càrrega, no és lògic que la patronal que ha estat percebent ajudes públiques bloquege l'acord” sosté.

El sindicat segueix en la tensió negociació-mobilització amb pressió descentralitzada i actes massius a Madrid i pel setembre tornarà a reclamar equitat i redistribució. La secretària general ha explicat que l'impacte social de la congelació salarial és viral, perquè als ingressos devaluats se suma l'augment de preus de béns i serveis bàsics, la qual cosa no sols impedeix l'activitat econòmica o la capacitat d'estalvi, sinó que dispara el risc de pobresa.

CCOO insta al Govern a superar la tebiesa respecte al pacte de rendes per evitar la pobresa laboral i el desemparament de les 340.000 persones aturades, especialment les de llarga durada, perquè el 50 % de les prestacions actuals ja són subsidis no contributius.

Les últimes dades de l'atur són millorables, però apunten indicadors positius com l'estabilitat propiciada per la reforma laboral (més del 50 % de la contractació) o l'augment de l'afiliació a la Seguretat Social (més de 2.000.000 de persones). “Estem orgullosos de la reforma, però també vigilants de la seua implementació sense desviacions, com el risc de rotació de contractes indefinits”, recorda.

CCOO PV manté la sintonia amb aquelles polítiques públiques del Govern del Botànic que reforcen els serveis a la ciutadania i posen les persones en el centre. En paral·lel reclama un impuls del diàleg social autonòmic i la reactivació d'aquelles meses de treball menys proactives.

Respecte a la taxa turística, el sindicat no entén la postura patronal, “considerem que és una oportunitat de reinversió sectorial i local, de fet no compartim que depenga de la voluntarietat municipal. Necessitem avançar en la seua implantació” ha plantejat García.

Serà una tardor calenta?

La líder de CCOO PV ha aventurat que serà més o menys calenta en funció de la disponibilitat d'acords que tinguen les patronals. L'estratègia sindical acordada amb UGT en sectors amb convenis lamentablement paralitzats que afecten milers de treballadors (taulell, metall, hostaleria…) és que allà on no siga possible arribar a acords d'increment salarial raonable, hi haurà mobilitzacions sectorials i també de caràcter estatal. No obstant això, ha recordat que és possible avançar en un pacte de rendes encara que es desvinculara la patronal, incloent-hi altres factors.

Finalment, Ana García ha recordat que continua sent fonamental fer pedagogia respecte a les conseqüències greus de l'infrafinançament autonòmic del País Valencià. Continua augmentant un endeutament indesitjable per a poder prestar els serveis públics mentre es reforma el sistema. “Reivindiquem la condonació del deute il·legítim contret per aquest motiu i una reforma fiscal que permeta recaptar més i redistribuir millor” ha conclòs.