Comisiones Obreras del País Valenciano | 11 mayo 2024.

CCOO advoca per la reducció de la temporalitat del personal dels serveis socials municipals

• FSC CCOO PV ha organitzat la jornada ‘Reducció de la temporalitat del personal dels serveis socials municipals’, que ha sigut inaugurada per Mónica Oltra.

CCOO PV reclama l'estabilització del personal dels serveis socials municipals per acabar amb la temporalitat i parcialitat de la majoria de professionals del sector. Per al sindicat, l'aplicació de la Llei estatal de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública suposa una possibilitat única de crear una xarxa estable i estructural pública.

03/05/2022.
Ana García, en la jornada de FSC CCOO PV.

CCOO PV defensa l'estabilització de les plantilles en els serveis socials i posar fi a la precarietat que ha caracteritzat històricament aquest sector. La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha subratllat que aquesta és la millor manera de garantir un funcionament correcte del sistema, que alhora repercutisca en una bona atenció a la ciutadania. García, que ha obert la jornada, ha insistit en la necessitat d'una reforma en el sistema de finançament autonòmic, amb el reconeixement del dèficit acumulat, que permeta una inversió major en serveis socials.

Per a García, és indubtable l'avanç que ha suposat la Llei valenciana de serveis socials i les noves fórmules de finançament de la Generalitat per a l'estabilitat de les entitats locals: “S'han generat molts llocs de treball i ara és el moment de consolidar aquestes relacions laborals perquè siguen estables i de qualitat”.

La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha destacat en el seu discurs d'inauguració que l'estabilitat en l'ocupació és la “qualitat del sistema de serveis socials”, ja que els vincles de confiança són els que propicien l'èxit en les intervencions. La vicepresidenta ha destacat que un dels objectius de la Conselleria és la creació d'un sistema tan fort, respectat i dotat com la resta de potes de l'estat de benestar. Oltra ha ressaltat el model que es basa en la Llei de serveis socials inclusius, la pedra angular del sistema autonòmic, en el qual l'atenció i els recursos se centren en les persones, la qual cosa requereix d'un sistema de serveis socials d'atenció primària potent. Segons la vicepresidenta del Consell, l'objectiu principal del sistema de serveis socials ha de ser que les persones se senten segures i que conceben aquests drets com a propis.

Xarxa estable i pública

La motivació d'aquesta jornada és que les ofertes d'ocupació pública en cadascuna de les entitats locals, mancomunitats, residències municipals, etc., han d'estar aprovades i publicades abans del pròxim 1 de juny. Moltes entitats locals valencianes estan plantejant problemes en la seua aplicació respecte al personal de serveis socials. Per a CCOO, cal que els equips de govern municipal, les persones responsables de mancomunitats i dels centres de serveis socials especialitzats estiguen a l'altura i no deixen passar aquesta oportunitat.

Les conclusions d'aquesta trobada aposten per incloure els llocs que complisquen amb els criteris en les ofertes d'ocupació d'estabilització, tot i ser conscients que l'autorització és competència del ministeri. Per a la secretària general de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV (FSC CCOO PV), Pilar de Vera, és imprescindible solucionar aquesta situació del personal “i avançar en la consolidació del Sistema Valencià de Serveis Socials.

Lamentablement, la normativa pressupostària bàsica sol dificultar la millora en els serveis públics i en la qualitat de l'ocupació en limitar els llocs que poden ser inclosos en les ofertes d'ocupació pública, però atesa la confluència actual de normatives entre les quals es troba la Llei valenciana de serveis socials inclusius i l'actual Llei 20/2021 de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, ens trobem davant una possibilitat única de crear una xarxa estable i estructural pública.

Malgrat els avanços en l'estructuració dels serveis socials municipals, amb l'aprovació de contractes programa entre administracions, i en el procés de transferències de serveis socials municipals a l'Administració autonòmica, la situació del personal que presta els serveis socials en les entitats locals és en general precària. “La majoria de professionals són dones, en situació de temporalitat i alta rotació, amb contractació parcial. Avançar en les condicions de les persones treballadores del sector garantirà una millor prestació dels nostres serveis socials”, conclou Pilar de Vera.