Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Biblioteca Municipal de Bunyol

Inauguració de la mostra 'El segle de Marcelino Camacho. El segle del treball i els drets'

• L'exposició romandrà a Bunyol fins al dia 13 d'abril, en horari d'obertura de la biblioteca.

L'exposició mostra l'evolució de la classe treballadora del segle XX a través de la figura del conegut sindicalista. Aquesta iniciativa de la fundació 1º de Mayo de CCOO convida a un passeig per la memòria democràtica del sindicalisme de classe a Espanya, representat pel que va començar sent moviment de nou encuny sorgit en la clandestinitat quan la classe treballadora espanyola va començar a organitzar-se en comissions obreres per defensar millor els seus drets.

04/04/2022.
Cartell de l'acte inaugural de l'exposició

Divendres passat 1 d'abril un nombrós públic va omplir el hall de la biblioteca municipal de Bunyol per inaugurar l'exposició itinerant “El segle de Marcelino Camacho” organitzada per la UI de CCOO PV de les Comarques de l'Interior.

A aquest concorregut acte van assistir reconeguts lluitadors sindicals com els germans Montalbán; el secretari general de la Federació de Pensionistes de CCOO PV, Evaristo Soto; el regidor de l'Ajuntament de Bunyol i membre així mateix del sindicat Carles Xerri; el secretari de Cultura de CCOO PV, Santi Mateu; així com dos reconeguts militants històrics de CCOO de comarques de l'interior, Paquita Perelló, de Bunyol i Rafa Navarro, de Xest.

Per glossar aquest acte d'inauguració van prendre la paraula en primer lloc el presentador Álvaro Belda, qui va explicar els treballs duts a terme per aconseguir portar l'exposició fins a Bunyol. A continuació va prendre la paraula el company Rafa Navarro qui va fer una explicació de la seua memòria en les trobades que va tindre amb Marcelino Camacho, records que va donar a conéixer Rafa amb profunda emoció.

Paquita Perelló va voler homenatjar els primers membres del sindicat a Bunyol i la seua abnegada lluita pels drets de la classe treballadora. En aquest sentit va recordar amb emoció els noms del seu pare Vicente Perelló; de Macario, treballador del metall; d'Ismael Esteve, obrer del paper dins de les CCOO de la federació d'Arts Gràfiques; Ana Vida Medard; Víctor de la Iglesia, entre altres i altres afiliats històrics que Paquita va anar recordant. Va acabar la seua intervenció fent una crida a la joventut perquè prenga consciència de la seua situació, s'organitze per defensar els seus drets a través de les CCOO i lluite per canviar la societat a millor.

Santi Mateu va recordar en la seua intervenció la necessitat que CCOO, també en l'àmbit territorial de les comarques d'interior, participe del món de la cultura i que la porte a les lluites concretes de les treballadores i dels treballadors dels nostres municipis i empreses.

Va concloure els parlaments de l'acte l'històric fundador de CCOO PV Antonio Montalbán qui, amb notable energia, va recordar els anys de constitució del sindicat, les lluites heroiques de la classe treballadora en el context de la repressió que es donava contra el moviment sindical sota la dictadura franquista i com les comissions obreres van ser fonamentals a Espanya en la lluita per la democràcia, les llibertats i els drets laborals de la classe obrera en temps tan difícils. Va agrair el coratge de totes aquelles treballadores i treballadors que van donar la seua vida per una societat més justa i per tant millor.

Després de les intervencions, el públic assistent va poder prendre la paraula per manifestar les seues idees, dubtes o records. Diverses van ser les persones que van alçar la mà per poder manifestar les seues apreciacions.

La vesprada del divendres 1 d'abril va ser important per a la reivindicació dels valors de democràcia, llibertat i justícia social que encarnaven la colossal figura humana de Marcelino Camacho, persona protagonista d'aquesta important exposició

L'exposició “El segle de Marcelino Camacho, el segle del treball i els drets” estarà oberta al públic fins al 13 d'abril, en horari de biblioteca.

Una exposició molt recomanable per a consolidar en totes les edats, i condicions socials, la memòria i la consciència per a lluitar sempre per una societat més justa i igualitària.