Comisiones Obreras del País Valenciano | 1 mayo 2024.

Presentació d'un còmic col·lectiu

CCOO PV acull la presentació del còmic “O todos o ninguno” Historias de las Comisiones Obreras

• 7 històries de lluita sindical, de resistència, de solidaritat, de conquesta pels drets i les llibertats.

En l’acte de presentació del còmic intervingueren els autors i les autores Miguel Angel Giner, Nacho Casanova, Raquel Gu, el Grup Raïm, Laura Villalpando i l’autor de la portada, Paco Roca. La secretària general de CCOO PV Ana Garcia agraí el regal dels autors, l'esforç de la Secretaria de Cultura i l'aposta de la CS de CCOO en aquest projecte.

11/02/2022.
Presentació còmic 'O todos o ninguno'

"Avui fem valdre la defensa dels drets del treball i la construcció d'una identitat col·lectiva, aquest còmic dona continuïtat a la reconstrucció de la lluita obrera i sindical iniciada amb 'Conciencia de clase'. Un fil conductor que ens transporta fins a l'exigència actual de treball decent, unes pensions dignes, l'eliminació de les bretxes de gènere i una educació i sanitat públiques" Ana García .

El coordinador del projecte, Bruno Estrada, compartí la moderació del col·loqui amb el secretari de Cultura i organitzador de l'acte, Santi Mateu. Ambdós explicaren el sentit del títol del còmic "davant els conflictes obrers la resposta franquista era acomiadar als dirigents sindicals i el lema era o readmissió o lluita" #OTodosONinguno

"Aquesta obra ens permet reconéixer els rostres de la història i fer nostres les seues emocions. Però la lluita ha de continuar! També reivindica el paper dels sindicats en la societat moderna, sense aquests la democràcia no seria ni possible, ni completa" Santi Mateu.

En cadascuna de les 7 històries es repeteix l'heroisme anònim, ressons antics i actuals de solidaritat ciutadana i d'esperança, així com la capacitat col·lectiva de superar la sensació d'impotència o inutilitat. Els autors explicaren anècdotes del seu procés creatiu, les dificultats d'un projecte col·lectiu enmig d'una pandèmia restrictiva i com la creativitat va superar-les totes.

Raquel Gu autora de “Casi 300” explicà la importància del color en el seu relat i de les fonts documentals per contar la tancada en una església de 300 dones de treballadors de Motor Ibérica, una experiència transformadora que les feu créixer la consciència de subjecte de lluita.

Paco Roca, autor de la portada, va reivindicar el còmic com a mitjà per a arribar a tota mena de públic i fer comprensibles realitats àrides. "Et documentes, aprens i sempre tens l'esperança que en aqueix viatge acaben acompanyant-te els lectors, els ajudes a reflexionar... que siguem millors persones" va concloure.

Finalment, Bruno Estrada destacà la diversitat d'històries, personatges i territoris que conformen el projecte. "Les perspectives són molt diferents perquè tenim una realitat calidoscòpica i plural. I aqueix és un valor fonamental de les Comissions Obreres”.

Aquest còmic és un treball col·lectiu que narra, en un format gràfic molt dinàmic, 7 històries de lluita sindical, de resistència, de solidaritat, de conquesta pels drets i les llibertats.

“La Camocha", de Felipe H. Cava i Antonia Santolaya; "1962", d’Ángel de la Calle; "Casi 300 (trescientas)", de Raquel Gu; "La matanza de Atocha", de Pepe Gálvez i Guillem Escriche; "14-D. El día que pararon hasta los relojes", de Pepe Gálvez i Joan Mundet; "Un grito de auxilio en Leganés", de Miguel Ángel Bou i Nacho Casanova, i "Júlia y Anna", de Laura Villalpando i Grup Raïm.

Des del títol, passant per la portada i al llarg de totes les seues pàgines, s’ensuma l’esperit de consciència de classe i col·lectivitat amb una fidelitat narrativa molt potent i encisadora. “O todos o ninguno” fou un crit obrer que s’escoltava en les lluites obreres dels anys seixanta i setanta al llarg de tot el territori.

La solidaritat com a xarxa nodriu de l’avanç social. Una força que es contempla en la magnífica portada coral, feta per Paco Roca, amb els rostres dels personatges principals de cadascun dels capítols. La diversitat d’estils gràfics i narracions segueix aqueix camí i aporten una àmplia gama de matisos per a arrodonir amb riquesa les històries.