Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

CCOO PV insta a reforçar els serveis sanitaris i socials destinats a atendre la salut mental

“La plantilla de professionals en els dispositius de salut mental dels departaments de salut al País Valencià ascendeix a 1.164 persones, un número insuficient per a atendre la demanda. És urgent que el Consell impulse un reforç de personal i augmente la inversió pressupostària per a 2022, front el feble increment d'anys anteriors” Ana Belén Montero.

13/10/2021.
    Dia Mundial de la Salut Mental.

La secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social de CCOO PV, Ana Belén Montero denuncia les mancances en aquesta àrea de salut pública i el deteriorament experimentat a causa de les restriccions causades per la Covid-19. "La pandèmia ha provocat diverses conseqüències de tipus sanitari, social, anímic, econòmic, laboral, etc.), que han afectat de manera intensa a la salut mental de gran part de la ciutadania" afirma.

Segons el parer de CCOO PV, el factor fonamental d'aquesta major afectació és el descens a mínims i la restricció de les assistències presencials en tots els serveis, principalment en psiquiatria i psicologia. "Les consultes de salut mental, tant en psiquiatria, psicologia, treball social o infermeria, han descendit considerablement aquests últims anys, passant d'1.157.097 consultes en 2018 a 872.347 en 2020" concreta.

Qualsevol persona hauria de poder accedir sense demora a uns serveis públics de qualitat i a una atenció sociosanitària en salut mental digna. La realitat és que moltes persones amb trastorns en salut mental han acudit amb menor freqüència o fins i tot han ajornat durant molt de temps les seues visites sanitàries, arribant a produir-se un agreujament posterior de la seua situació.

Segons l'Institut Nacional d'Estadística, el nombre total de persones mortes a conseqüència de suïcidi al País Valencià en 2019 es va xifrar en 450 per aquesta causa, sent el principal motiu de mort per causes externes. Per sexe, el 77% dels casos de suïcidi van ser homes enfront del 23% de les dones. La prevenció del suïcidi no s'ha abordat adequadament perquè falta sensibilització i perquè, a més, continua sent un tabú en la nostra societat que impedeix abordar aquest greu problema obertament.

La cartera de serveis d'atenció primària és un instrument essencial en l'organització de l'atenció i la gestió que ha de respondre a les necessitats i demandes de la població, sent l'atenció a la salut mental un àmbit fonamental en l'atenció primària que ha d'enfortir-se.

CCOO PV considera fonamental la posada en marxa de polítiques públiques encaminades a la promoció, la protecció i el restabliment de la salut mental per a aconseguir un major benestar en la població. Per tant, la prevenció en l'àmbit comunitari és una tasca imprescindible, la responsabilitat de la sanitat pública no ha de recaure únicament en la curació de la persona, també ha de centrar la seua atenció en la cura sanitària de la població.

Finalment el sindicat reclama el desenvolupament d'una xarxa de serveis diversificats que oferisquen respostes als diferents problemes de salut mental de la població; la posada en marxa de programes de prevenció de l'estrés en l'àmbit laboral, d'accions que promoguen maneres de vida saludables, mesures preventives en la infància i en l'adolescència, serveis o programes de detecció precoç i atenció precoç. "La joventut ha sigut un dels grans col·lectius amb major afectació en salut mental al llarg de la pandèmia, una realitat que exigeix una especial atenció" conclou la secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social de CCOO PV.

Entre les tasques pendents, el sindicat assenyala les campanyes de sensibilització i contra la discriminació de les persones amb malaltia mental per a superar "l'estigmatització que es crea entorn dels trastorns mentals que, en moltes ocasions, dissuadeix de buscar ajuda".

En definitiva, s'ha de contribuir a la generació d'una xarxa pública integral i coordinada (social, educativa, sanitària, laboral, d'habitatge…) amb recursos suficients que permeta construir un model d'atenció a la salut mental molt més inclusiu per a totes les persones.