Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

Personalitats de la cultura, la sanitat, la universitat i el sindicalisme donen suport a l'alliberament de patents

La pròxima data en el calendari d'accions previstes és la concentració convocada dimarts vinent, dia 8 de juny a les 19 hores, en la plaça de la Verge de València, data que coincideix amb la reunió de l'Organització Mundial del Comerç que tractarà el tema de patents.

03/06/2021.
    Imatge de la presentació pública de les adhesions realitzada en la seu de CCOO PV

La campanya ‘Vacunas para tod@s’, node valencià de la iniciativa ciutadana europea Right2cure, continua la recollida de signatures, la sensibilització ciutadana i el requeriment urgent a les administracions perquè les vacunes contra la COVID-19 arriben a la població de tots els racons del planeta.

Aquest matí a València s'ha presentat l'adhesió pública a la iniciativa de més d'un centenar de personalitats valencianes de la universitat, la cultura, la sanitat i el sindicalisme. Subscriure una iniciativa ciutadana europea és la forma directa que té la ciutadania de la UE de proposar un canvi legislatiu concret a la Comissió Europea.

El node valencià, que es va presentar públicament el 31 de març, compta en l'actualitat amb l'adhesió de mig centenar d'organitzacions, associacions, sindicats, partits polítics i ONGD, que donen suport a la campanya de recollida d’un milió de signatures per a fer realitat l'accés equitatiu a les vacunes contra la COVID-19.

Les persones portaveus del node han detallat en la presentació les poderoses raons de justícia, ètiques i de salut pública per a alliberar-ne les patents i superar la pandèmia.

Cristina Ramón Lupiáñez, presidenta de Coordinadora Valenciana de ONGD ha posat de manifest que “la COVID-19 ha agreujat les profundes desigualtats existents a nivell mundial, entre elles, l'accés a les vacunes, ja que més del 75 % s'han administrat en tan sols deu països. Si les dosis administrades s'hagueren distribuït de manera equitativa en el món, tindríem a tot el personal sanitari i persones majors immunitzades. Una situació que revela la injustícia i la desigualtat en la qual vivim”.

María José Moya, de l'Observatori del dret Universal a la Salut de la Comunitat Valenciana -ODUSALUD - va destacar que “ara és el moment de véncer el virus de la desigualtat i controlar el de la pandèmia. Considerem les vacunes com un bé comú que han de ser accessibles a tota la població i hi ha de prevaldre el dret a la salut sobre el lucre de la indústria farmacèutica. Per a fer realitat les #vacunesperatots (#vacunasparatodos) és imprescindible suprimir, en aquesta emergència sanitària, els monopolis de les patents”.

La presidenta de l'Institut Mèdic Valencià, la doctora Carmela Moya, ha intervingut en representació de les personalitats signants de la iniciativa i ha cridat l'atenció sobre la diversitat dels suports provinents d'àmbits tan variats com la ciència, les humanitats, la cultura, la sanitat o el sindicalisme.

“Abans de res som persones que no podem ni hem de romandre callades davant la greu situació a la qual ens enfrontem. Considerem necessari assegurar que l'accés als diagnòstics, tractaments i vacunes davant la COVID-19 no s’obstaculitzen per monopolis que limiten la capacitat de producció mundial i eleven els preus de manera abusiva, com succeeix en l'actualitat”, ha denunciat.

Les persones signants de la iniciativa Right2Cure defensen que durant la pandèmia s'hauria de suprimir l'aplicació de les patents. “El nostre compromís ètic deixa clar que l'interés general i la salut pública han d'estar per damunt del lucre d'uns pocs. Des d'aquest convenciment, donem suport a aquesta iniciativa ciutadana europea”, ha afirmat.

En la carta de suport s'inclouen noms rellevants de l'àmbit de la salut com la pròpia Carmela Moya, catedràtics en ciències de la salut com: Francisco J. Morals, Carlos Álvarez Dardet i Rafael Tabares; així com la dra. Anna Lluch, catedràtica emèrita de medicina a la Universitat de València, al costat de representants de la cultura com Dolors Jimeno i Alfons Cervera; docents, actrius, treballadors i treballadores socials, sindicalistes, activistes, i una nodrida representació de personal sanitari que va estar en primera línia d'actuació per a protegir el dret a la salut durant aquesta crisi sanitària.

Daniel Geffner de la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública Valenciana va assenyalar les principals demandes de la campanya europea:

● Exigir que els drets de propietat intel·lectual, incloses les patents, no dificulten l'accessibilitat o la disponibilitat de vacunes o tractaments per a la COVID-19.

● Impedir que la legislació de la UE sobre les dades i l'exclusivitat comercial limite l'eficàcia immediata de les llicències obligatòries expedides pels estats.

● Introduir l'obligació jurídica que els beneficiaris de fons de la UE compartisquen coneixements en matèria de tecnologia sanitària, propietat intel·lectual o patents en relació amb la COVID-19.

Finalment, les entitats promotores i les persones que ja l'han subscrita han instat a sumar suports “et necessitem per a recollir, almenys, un milió de signatures en els vint-i-set estats membres de la UE, esperem comptar amb l'adhesió de milers de valencians i valencianes per a aconseguir-ho entre totes i tots”

Informació iniciativa europea: https://noprofitonpandemic.eu/es