Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO PV insta a accelerar les ajudes als sectors més afectats per la covid-19

El sindicat ha celebrat el Consell Confederal, màxim òrgan entre congressos, en el qual ha fixat les seues prioritats per a la negociació col·lectiva i ha instat al Consell a no retardar la distribució de les ajudes del Pla Resistir.

07/04/2021.
    Consell Confederal de CCOO PV

El secretari general de CCOO PV, Juan Cruz, ha assenyalat avui que el Pla Resistir de la Generalitat, dotat de 400 milions d'euros per a ajudes als sectors més afectats per la covid-19, i que ha d'implementar-se per part dels ajuntaments, està executant-se a molt diferent velocitat. Així ho ha manifestat en el seu informe general de conjuntura, que ha sigut aprovat per unanimitat.

L'experiència del Pla, de moment, es caracteritza per la incapacitat administrativa i política de gestionar de manera ràpida aquests fons: “És un element de confrontació entre institucions i s'estan modificant els requisits en àmbits inferiors, establint-se desequilibris en l'assignació de fons que no es podran cobrir”, ha explicat Juan Cruz, que ha afirmat que el sindicat està estudiant mecanismes de denúncia davant aquestes situacions. CCOO PV insta a prioritzar l'atenció als assumptes urgents i que les diferències no interferisquen ni retarden la distribució d'aquestes ajudes.

En el seu informe general al Consell Confederal de CCOO PV, el secretari general ha recordat que les prioritats d'aquesta etapa continuen sent l’increment de l’SMI, la derogació de la reforma laboral i la de pensions. Quant als criteris de negociació col·lectiva per a 2021, el sindicat es fixa un increment salarial concorde a les previsions de l'evolució de l'IPC (prop de l’1,5 %); l'establiment d'un salari mínim de conveni en els 14.000 euros; la incorporació dels aspectes relacionats amb la digitalització del treball; i una discussió profunda sobre el temps de treball i la seua distribució.

Respecte a aquest últim punt, en relació amb la proposta del Consell d'incentivar les empreses que reduïsquen la jornada de treball, Cruz ha afirmat que, tot i compartir l'objectiu, el camí a recórrer dista molt de la proposta del Govern valencià. “Hem de continuar treballant a establir mesures proporcionals a la realitat del nostre territori, sense fer un pas en fals, en cas contrari, perdríem una oportunitat magnífica per a un procés que en un futur pot resultar d'enorme impacte”.

El dirigent sindical s'ha referit a la situació de la nostra indústria, un escenari que, més enllà dels conflictes concrets que estan succeint en Ford, Pilkington, Osga Taronja o Coca-Cola, requereix d'una anàlisi més detallada per a intentar buscar mesures que garantisquen la continuïtat de l'activitat i l'ocupació. Per a això, CCOO PV realitzarà una jornada sobre la situació de la indústria al País Valencià, en què es donarà participació a la Generalitat i a altres institucions que siga necessari implicar en aqueixa viabilitat.

L'Informe general al Consell Confederal de CCOO PV també recull com a reptes l'impuls a la negociació del conveni únic del tercer sector, que permetria la millora salarial dels treballadors i de les treballadores, l'estabilització dels professionals de serveis socials i la implementació dels plans d'igualtat (més de 2.500 empreses valencianes hauran d'haver-lo negociat abans de març de 2022).

Cruz ha insistit en els efectes devastadors en l'ocupació (45.434 persones més en atur des de març de 2020, un 11,3 % més), malgrat l'escut social per a protegir els treballadors i les treballadores en matèria de prestacions per desocupació i l'economia amb el desenvolupament dels ERTO. L'obertura de les restriccions del mes de març no té de moment un impacte positiu en la recuperació de les persones en l’ERTO i segueix la tendència ascendent del nombre d'empreses que el sol·liciten. “Ens trobem amb supòsits que fugen dels mecanismes de suspensió dels contractes per causa covid-19, i procedeixen a la legislació anterior. La raó se centra en el missatge difós entre la patronal a l'hora de no obligar-se a la salvaguarda d'ocupació”, ha apuntat el secretari general.

Candidatura Secretaria General CCOO PV

Juan Cruz ha explicat el procés de debat intern amb les organitzacions, tan territorials com federals, que li porta a anunciar en aquest Consell Confederal que hi ha un consens entorn d'Ana García Alcolea com a candidata a la Secretaria General en el XII Congrés de CCOO PV previst per al mes de juliol. L'actual secretària de Formació i Ocupació ha assenyalat el seu agraïment al suport mostrat per la majoria de les estructures i la seua disposició al consens i la unitat. “Assumisc el repte sindical de representar CCOO PV i treballaré per estar a l'altura de la trajectòria d'aquest sindicat”, ha manifestat.

Ana García inicia el seu recorregut sindical com a delegada en la seua empresa del sector de telemàrqueting. Va formar part de l’Executiva de la Federació de Comunicació i Transports amb l'activitat sindical en matèria de salut laboral i posteriorment es va integrar en l'equip de formació sindical per a delegats i delegades.

La seua entrada en l'Executiva de CCOO PV es produeix en el X i en l'XI Congrés, amb la Secretaria de Formació i Ocupació. Amb aquesta responsabilitat ha intervingut en tots els òrgans de participació institucional com el Consell Valencià de Formació Professional, el Consell de Direcció i General del Labora-SERVEF, la Mesa de Diàleg Social, el RIS3, l'Observatori de la Indústria Valenciana, l'Observatori del Treball Decent, en els pactes per l'Ocupació de València, l'Horta Nord i l'Horta Sud, entre uns altres.

Substitució en la Comissió Executiva

El Consell Confederal ha aprovat la incorporació de Santiago Mateu Blasco a la CEC PV, que substitueix Ferran García que, per motius d'incompatibilitat, va haver de dimitir en ser nomenat director general de l'empresa pública Vaersa.

Mateu, que assumirà la responsabilitat de Política Lingüística i Cultura, és professor d'ensenyament secundari, llicenciat en Dret i tècnic superior en prevenció de riscos laborals. És professor associat del Departament de Dret del Treball i de la Seguretat Social. Ha desenvolupat diversos càrrecs en l'Administració educativa, com a assessor de CEFIRE i tècnic assessor docent en la Direcció General de Centres Docents. És delegat en la Federació d’Ensenyament de CCOO PV i membre de la Junta de Personal de la província de València.