Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

8M. Assemblea ‘Avançar en igualtat’

CCOO PV recupera la memòria de la lluita feminista en el moviment obrer

El sindicat ha presentat la web del projecte ‘Sindicalistes feministes’, testimoniatges de 53 dones que han dedicat la seua vida a la lluita sindicalista lligada al feminisme transformador. CCOO PV celebra el 8M visibilitzant l’aportació de les dones sindicalistes a la conquista de drets i recordant els reptes actuals que té per davant: la negociació de plans d’igualtat en les empreses i l’eliminació de les bretxes de gènere.

08/03/2021.
    Assemblea 8M a CCOO PV.

CCOO PV ha celebrat aquest 8 de març, Dia Internacional de les Dones, amb l’assemblea semipresencial ‘Avançar en igualtat’, retransmesa a través del seu canal de YouTube.

El secretari general de CCOO PV, Juan Cruz, ha recordat als col·lectius de dones que han patit de manera molt més cruel les conseqüències de la pandèmia i de la crisi derivada. Cruz ha assenyalat els grans reptes que el sindicat té per davant: assolir la igualtat entre dones i homes i eliminar totes les bretxes de gènere. “Tenim els instruments necessaris per a avançar, la negociació i l’impuls dels plans d’igualtat en les empreses”. Uns plans que en 2022 totes les empreses 50 o més treballadors i treballadores han de tindre implantats.

A continuació, el coordinador del projecte ‘Sindicalistes feministes’, Vicent Gregori, ha relatat les històries de dones com les de Marina, María, Julia, Amparo, Paqui, o Nuria, dones que despertaren consciències entre les seues companyes a la presó, a la fàbrica, al partit, a l’hospital, als magatzems de taronja o al sindicat. A través dels testimoniatges arreplegats, es mostra com les dones descrobreixen que aquest no és un combat individual, i que no hi ha prou amb plantar cara al patró, sinó també als seus companys de treball i de vida. “Malgrat això, en la història oficial de la lluita contra el capitalisme, s’ha ignorat que les dones han estat sempre presents”, ha apuntat Gregori.

Aquesta lluita és la que es recull en la web sindicalistesfeministes.com, un projecte impulsat per la Secretaria de la Dona, Polítiques LGTBI i Institucional i la FEIS de CCOO PV. Dona accés als testimoniatges de 53 dones, recopilats des de 2004 fins a 2020 en tres projectes amb els mateixos objectius. Els primers 24 es van recopilar en un llibre i una exposició titulats ‘Dones sindicalistes feministes CCOO PV 1956-1982', coordinats per Vicenta Verdugo, Dolores Sánchez i Alberto Gómez. Deu testimoniatges pertanyen a sindicalistes de les comarques del sud, en un treball coordinat per María Candelas i Isabel Alonso i Cristina Sánchez, en la gravació, edició i realització del format audiovisual. I finalment, vint històries han sigut registrades en 2020 per un equip format per Julia García, María García, Cristina Gil, Charo Manjón, coordinat per Vicent Gregori.

Gregori ha assenyalat que aquest és un projecte obert que aspira a completar amb nous testimoniatges per a construir la història del sindicalisme feminista, “una contribució que pot ser una referència per a les noves generacions de la quarta onada”.

“Heroïnes sense capa”

Dues de les dones sindicalistes que han participat en aquest projecte, Amparo Martínez i Paqui Gascón, han intervingut en l’assemblea. Martínez, que va ser delegada de CCOO en l’Hospital General de València i responsable de Salut Laboral en l’executiva de CCOO PV, ha destacat que van adquirir consciència feminista amb la pràctica sindical diària: “Totes hem lluitat contra l’assetjament en el treball, contra la discriminació en l’ocupació per estar embarassades, contra la precarietat laboral… aquestes són les senyes d’identitat de les dones de CCOO”.

Paqui Gascón, sindicalista de la comarca de la Ribera-la Safor i treballadora del sector agroalimentari, ha ressaltat que el seu exemple pot aportar molt a les noves generacions: “Des de joves vam veure les discriminacions en el treball i vam lluitar per la millora de les condicions laborals, per la igualtat, per la conciliació. Hem de ser capaces de seguir endavant, arrossegant les noves generacions. Com em deia una xica jove, ‘sempre hi haurà alguna cosa a millorar o algun dret que ens arrabassen el que aquelles heroïnes sense capa van aconseguir’”.

En aquest punt, l’assemblea ha projectat un dels capítols del projecte ‘Sindicalistes feministes’, amb les històries de vida de les dones sindicalistes de CCOO.

Precarietat: patrimoni de les dones

La secretària de la Dona, Polítiques LGTBI i Institucional de CCOO PV, Cloti Iborra, ha assenyalat que el 8 de març és necessari parlar amb serietat de la situació de les dones en el món del treball al País Valencià: “Les bretxes de gènere no són un miratge i no és diu cap mentida en afirmar que la precarietat és patrimoni de les dones”.

Iborra ha recordat que al País Valencià hi ha més dones en edat de treballar que homes però la presencia femenina en l’ocupació és molt menor, no n’arriba al 46 %. Quant a l’atur, l’any 2020 va finalitzar amb quasi 400.000 persones aturades i les dones eren més del 52 %. Les dones tenen menor presència en els càrrecs de direcció i gerència, mentre que són majoria en les ocupacions no qualificades i no per falta de qualificació.

“En general, les dones tenen major representació en sectors d’activitat pitjor valorats i per tant amb salaris més baixos. A més hi ha una elevada concentració en el sector terciari, caracteritzat per la seua elevada temporalitat i parcialitat”, ha afirmat la dirigent sindical, que recorda que 7 de cada 10 contractes a temps parcial són ocupats per dones.

CCOO treballarà per erradicar aquestes bretxes de gènere utilitzant dues eines claus, els convenis col·lectius i els plans d’igualtat. “Abans de març de 2022, més de 2.500 empreses valencianes hauran d’haver negociat un pla d’igualtat. I aqueixa és una gran responsabilitat i un gran repte per a CCOO”, ha conclós Iborra.