Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

La FSS CCOO PV denuncia la bretxa salarial que hi ha en el personal de sanitat davant d'altres administracions

“Els mestres”, “els jutges”, davant de “les infermeres”, “les auxiliars d'infermeria”, etc. Influeix el nivell salarial si la categoria professional en el seu origen l'ocupaven majoritàriament dones? Aquest sindicat proposa un nou sistema de classificació i qualificació professional que acabe amb les desigualtats retributives, a més de negociar un nou Pla d'igualtat i revisar els complements salarials específics.

08/03/2021.
    Concentración 8M

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris, FSS CCOO PV, denuncia que hi ha una infravaloració històrica i tradicional en els salaris del personal del sector sanitari públic i especialment en aquelles categories professionals històricament feminitzades.

Així, el personal dependent de la Conselleria de Sanitat percep una menor retribució que altres administracions públiques, en tractar-se d'un sector vinculat a les cures. Fet que s'aguditza, dins del mateix sector sanitari, en el cas de les categories professionals que històricament han exercit majoritàriament dones i que reben menor retribució que les tradicionalment exercides per homes, encara que requereixen el mateix nivell formatiu. Això crea una bretxa salarial invisible l'origen de la qual radica en la vella concepció del salari de la dona com a secundari, com un complement en la llar.

Això, unit a la falta de revisió i d'adaptació del nivell de classificació i qualificació de les professions sanitàries als avanços formatius i tecnològics actuals i als canvis del Pla Bolonya en la formació universitària, està creant desigualtats entre les persones treballadores de la Conselleria de Sanitat.

CCOO proposa un nou sistema de classificació professional que suposaria un augment de nivell per a totes les categories, que ha de comportar el seu corresponent augment retributiu i corregir a més, la infravaloració salarial que afecta en major manera les professions històricament feminitzades.

Diferències en els complements salarials

Igual que ocorre amb la classificació i qualificació professional, determinats complements salarials han d'actualitzar-se per a reconéixer les funcions i competències dels professionals i de les professionals d’avui dia. Les diferències afecten fonamentalment els específics i variables, que són competència de les CA i van destinats a reconéixer la penúria, perillositat, dedicació i responsabilitat del personal, que en aquests moments és superior a la de fa uns anys.

Així, multitud de professionals dependents de la Conselleria de Sanitat suporten una situació discriminatòria en el reconeixement del seu nivell de qualificació, competències, funcions i condicions específiques del seu lloc de treball respecte a altres professionals del mateix grup retributiu i fins i tot amb similar categoria professional i mateix requisit de titulació, que són difícils de justificar.

Un exemple d'això és la diferència en els complements específics entre el personal d'infermeria, de fisioteràpia i resta de grups A2 de sanitat amb el personal docent i d'altres administracions públiques que també són un grup A2. Aquesta situació també es dona entre grups professionals equivalents dins de la mateixa Administració sanitària, que mantenen complements específics idèntics en llocs amb diferències evidents quant a la penúria i dificultat tècnica.

Una altra situació discriminatòria són les diferències en l'enquadrament en grups professionals diferents amb l'exigència del mateix nivell de titulació, com és el cas de l'enquadrament en el grup C1 de professionals no sanitaris amb el requisit de Formació Professional de grau mitjà; mentre que es manté en un grup inferior, el C2, a personal de la branca sanitària amb el mateix nivell de titulació. També discriminatòries són les diferències en el valor de l'hora establit per a l'abonament de les guàrdies entre el personal informàtic i d'infermeria encara que tenen el mateix nivell de titulació, o en el valor/hora assignat als complements de nocturnitat i festivitat entre diferents categories, que per descomptat necessiten d'una actualització.

Pla d'igualtat caducat

A més, per avançar en matèria d'igualtat, la Conselleria de Sanitat ha d'avaluar l'efectivitat del I Pla d'igualtat, que va caducar l’any 2019, i iniciar la negociació del nou. Aquest pla és necessari per a remoure els obstacles que impliquen la pervivència de qualsevol mena de discriminació entre dones i homes, per la qual cosa CCOO sol·licita a la Conselleria que complisca amb el que estableix la normativa en vigor, amb el seu compromís d'avaluar el pla i crear un nou enguany.

Aquest sindicat insisteix que les taules salarials de la Conselleria de Sanitat han d'estar d'acord de manera equitativa i real amb el nivell de qualificació, responsabilitat, dificultat tècnica i penúria que comporten les activitats professionals vinculades a les cures (tradicionalment ocupades per dones), i evitar biaixos i desequilibris retributius que perpetuen de manera encoberta una bretxa salarial que és necessari corregir.

CCOO insta a la Conselleria de Sanitat a corregir aquestes desigualtats mitjançant l'obertura del procés de negociació corresponent en la Mesa Sectorial. A més, urgeix negociar i desenvolupar un segon Pla d'igualtat de la Conselleria de Sanitat per a evitar qualsevol tipus de discriminació.