Comisiones Obreras del País Valenciano | 24 abril 2024.

Les condicions del mercat de treball impedeixen a dones i a joves desenvolupar els seus projectes de vida

• L'atur pel febrer augmenta entre les dones i les persones més joves.

CCOO PV denuncia que l'augment de l'atur al País Valencià evidencia els problemes estructurals del nostre mercat laboral, amb una precarietat i temporalitat excessives, que impedeixen desenvolupar els projectes de vida, especialment a les persones joves i a les dones. Davant el 8 de març, el sindicat posa l'accent en la bretxa de gènere en l'ocupació.

02/03/2021.
Ana García, secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV.

L'atur registrat al País Valencià pel mes de febrer de 2021 ha augmentat en 8.363 persones, un 1,87 % més que pel mes de gener. La xifra d'aquest mes és la més alta de febrer des de l'any 2016 per l'impacte de la tercera onada de la pandèmia, la qual ha afectat en major manera la nostra autonomia, la tercera en volum de desocupació amb 456.158 aturats (l’11,4 % del total de l'Estat).

L'augment de l’atur evidencia els problemes estructurals del mercat de treball valencià, amb una precarietat instal·lada, una contractació temporal creixent (amb contractes amb una durada cada vegada més curta) i una parcialitat que impedeix que, especialment, les dones i les persones joves desenvolupen els seus projectes vitals. La secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV, Ana García, posa el focus en la bretxa de gènere en l'ocupació que discrimina les dones “en tot el que respecta als sectors que ocupen, la jornada, la formació, el salari i per descomptat les pensions”.

Les majors taxes d'atur continuen concentrant-se en les dones, que aquest mes arriba a més de la meitat de les persones en atur, 267.022 dones davant de 189.136 homes, la qual cosa representa el 58,5 % de les persones sense ocupació. La pandèmia ha evidenciat en major manera els desequilibris i les desigualtats de gènere entre dones i homes i ha posat de manifest dèficits importants del nostre estat de benestar i de protecció social. “Persisteixen encara desigualtats estructurals importants que provoquen la permanència de bretxes de gènere en l'ocupació, la qual cosa es tradueix en menys oportunitats laborals per a les dones i per tant, en limitacions al seu dret a l'autonomia personal i a la igualtat”, apunta Ana García.

Per edat, la desocupació dels menors de 25 anys augmenta un 3,59 % respecte al mes de gener, el total és de 43.398 persones (l'augment respecte a l'any anterior és d'un 51,48 %) per la qual cosa els efectes de la pandèmia estan colpejant amb força les persones més joves. L'atur de 25 i més anys augmenta pel febrer en 6.858 persones (+1,69 %) i el total d'aturades d'aquest rang d'edat és de 412.760. Respecte a l'any anterior, les persones de 25 anys i més, han patit un augment de 75.148 aturats (+22,26 %).

CCOO PV considera que hi ha reptes que abordar per a modificar el mercat laboral i que siga més integrador i amb treballs decents i condicions dignes. En aquest sentit, realitzarà actes reivindicatius el 8 de març per una igualtat real i el dia 11 per l'increment del salari mínim interprofessional, la derogació de la reforma laboral i la reforma de les pensions.

Per sectors econòmics, pel febrer, l'atur va augmentar en tots els sectors excepte en construcció. El sector serveis amb 7.844 persones en atur més, li segueix l'apartat de sense ocupació anterior amb un increment de 452 persones aturades més que el mes anterior, el sector agricultura amb 429 més i indústria amb un augment de 127.

El nombre de contractes registrats pel gener al País Valencià és de 110.699 (20.158 menys que pel gener de 2021 i 40.424 menys que pel febrer de 2020). Del total de contractes de febrer, 96.967 són temporals (87,6 %) i 13.732 són indefinits (12,4 %).