Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

Els jutjats socials donen la raó a FSC CCOO PV: el desenvolupament de les beques de pràctiques professionals en la Generalitat és irregular

Diverses sentències de diferents jutjats socials de València declaren les finalitzacions de les beques com a acomiadaments improcedents i reconeixen el dret a les indemnitzacions. La Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV insisteix: la normativa vigent en la Generalitat Valenciana no n’està assegurant una bona gestió.

12/11/2020.
    Palau de la Generalitat Valenciana.

Les denúncies presentades per la FSC CCOO PV a la Inspecció de Treball van comportar la resolució de declaració de personal laboral en frau, així com la conseqüent reclamació de cotitzacions a la Seguretat Social de personal inicialment becat. Aquestes resolucions generen la possibilitat de demandar les diferències salarials i la resta de drets laborals, com aquestes demandes per acomiadament.

D'altra banda, la Tresoreria General de la Seguretat Social reclama a l'Administració la diferència en les cotitzacions a la Seguretat Social, corresponents com a personal treballador de l'Administració i no com a persona becària.

Gran part de les persones joves afectades per les denúncies de la FSC CCOO PV, gràcies a les resolucions favorables de la Inspecció, han demandat el seu acomiadament, mitjançant els serveis jurídics del sindicat, davant la notificació de la fi de la beca.

Sentències favorables

Els jutjats socials 2, 14 i 15 de València ja han dictat sentències favorables a persones suposadament becàries de la Conselleria de Sanitat, de la mateixa manera que ha succeït amb la Diputació de València. En els fonaments de dret citen jurisprudència per la qual, establida la presumpció de veracitat i certesa de les actes d'Inspecció de Treball i Seguretat Social, és l'Administració la que ha d'aportar proves que la beca no era en realitat una relació laboral encoberta.

Tal com denuncia la FSC CCOO PV, el Jutjat Social 2 recorda que ja hi ha una múltiple jurisprudència i ressalta: “Fent la valoració en conjunt de les proves, la relació existent cal qualificar-la de laboral, ja que tot i haver estat seleccionada per cobrir una beca, les activitats desenvolupades encara que guarden relació amb l'activitat formativa del o la demandant [...] són de contorns molt pròxims a la resta d'empleats [...] i no hi ha existit una real tutorització, supervisió o pla formatiu reglat [...]”.

La sentència explicita: “El tret diferencial de la beca com a percepció és la facilitació de l'estudi i formació del becari i no la incorporació dels resultats, fruits del seu treball o estudi realitzat al patrimoni de l'empresa que l’atorga […]”.

Conclou que: “S'estima que la beca és un mitjà fraudulent de contractació […] en donar-se les notes d'alienitat, dependència i retribució […] que ha de ser qualificada d'indefinida no fixa […]”.

Davant aquesta declaració i atés que l'Administració ha optat per la indemnització, la sentència reconeix el dret de percebre una indemnització de 33 dies per any treballat.

Per a la FSC CCOO PV és lamentable que, malgrat que tots els indicis donen la raó al sindicat respecte a la mala praxi preponderant en la gestió de les beques, i la quantitat de les demandes presentades, la Generalitat Valenciana seguisca sense voler actuar i asseure's a valorar seriosament com evitar aquests abusos respecte a les beques oferides a les persones joves.