Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 de octubre de 2020

Alacant acull ‘El segle de Marcelino Camacho. El segle del treball i els drets’

• Des del 14 d’octubre fins al 25 de novembre.
  • De dilluns a divendres: de 8.30 h a 21.30 h

CCOO PV juntament amb la Universitat d’Alacant mostren l’exposició ‘El segle de Marcelino Camacho. El segle del treball i els drets’, a la Seu Ciutat d’Alacant (Universitat d’Alacant, C/ Ramón y Cajal núm. 4 d'Alacant). La mostra pretén reconéixer la figura de qui fora fundador i primer secretari general de CCOO i la lluita per les llibertats democràtiques.

02/10/2020.
Cartell exposició Marcelino Camacho

Amb aquesta exposició, CCOO PV vol reconéixer la figura de Marcelino Camacho com a símbol, tant per a les Comissions Obreres com per a la lluita per les llibertats democràtiques i contra la dictadura. Un gran dirigent que va saber plantejar l'autoorganització dels treballadors per a construir un sindicat plural i independent i defensar el sindicalisme de classe. Un exercici de memòria històrica, que recorre tot el segle XX, i apel·la al món del treball i al paper del moviment obrer en la consecució dels drets de ciutadania.

La mostra ha estat adaptada per al País Valencià per la Secretaria de Cultura de CCOO PV, amb la col·laboració de la Fundació d’Estudis i Iniciatives Sociolaborals (FEIS) de CCOO PV, en el marc de les accions per la recuperació la memòria històrica i de la recent commemoració del centenari del naixement de Camacho.

L'exposició, que podrà visitar-se des del 14 d’octubre fins al 25 de novembre, està organitzada en espais narratius diferents. A través de la figura de Marcelino, ofereix una panoràmica que l'historiador anglés Eric J. Hobsbawm va anomenar el “curt segle XX”, que, en aquest cas, es desenvolupa des del context històric en el qual va nàixer Camacho fins als primers anys de la dècada dels noranta. Aquesta cronologia apel·la la centralitat del treball i el paper del moviment obrer en la consecució dels drets de ciutadania; és a dir dels drets socials i també dels drets civils i polítics.

Exposició a Alacant

La mostra s’inaugurarà el proper dimarts 13 d’octubre en un acte tancat al públic a la Seu Ciutat d’Alacant de la Universitat d’Alacant, amb la col·laboració de la Unió Intercomarcal de l’Alacantí – les Marines de CCOO PV i de la mateixa Universitat d’Alacant. En l'acte de presentació, hi intervindran la secretària general de la Unió Intercomarcal, Consuelo Navarro, el professor de la Universitat Miguel Hernández, Miguel Ors i el secretari de Cultura i comissari de la mostra, Ferran Garcia.

El secretari de Cultura de CCOO PV, Ferran Garcia, assenyala que, en aquest temps en què hi ha un qüestionament des del punt de vista neoliberal sobre el paper del sindicat, “és imprescindible recuperar la memòria democràtica, la memòria de la nostra gent, el nostre llegat i les nostres arrels històriques perquè formen part de la transició democràtica del nostre país”.

La petjada d’un símbol

Marcelino Camacho Abad (1918-2010) va ser protagonista i testimoni d’un llarg i agitat segle. Un segle que va des de les vagues generals de 1916 i 1917 i el posterior ‘Trienni Bolxevic’ a Espanya, fins al capitalisme de la globalització. Camacho va viure la Segona República i la Guerra Civil, les presons franquistes i el rigor de l’exili, la clandestinitat i els esforços per a organitzar, com a dirigent sindical, les Comissions Obreres contra la dictadura. Va ser secretari general del sindicat des de la seua legalització fins a 1987 i president des d’aqueixa data fins a 1996. Militant comunista, va formar part de la direcció del PCE i del Consell Polític Federal d’Izquierda Unida.

Aqueix llarg segle és el segle dels drets del treball, reflectits en les constitucions de 1931 i 1978. Drets del treball convertits en drets de ciutadania social. El moviment obrer ha lluitat i lluita pels drets democràtics, pels drets de ciutadania civil i política. L’exposició mostra aquest recorregut històric mitjançant la figura central de Marcelino Camacho.

COMISSARIAT

Ana Abelaira, Susana Alba i José Babiano