Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 abril 2024.

CCOO PV denuncia una agudització de les desigualtats patides per les persones majors i reivindica polítiques correctores

En el Dia Internacional de les Persones Majors, Comissions Obreres reivindica una correcció de totes aquelles bretxes socials, econòmiques, culturals que empobreixen la qualitat de vida de les persones majors i dificulten un envelliment actiu en condicions dignes.

30/09/2020.

Espanya és un dels països europeus més envellits i la nostra comunitat, segons l'INE durant aquest any ha aconseguit màxims històrics d'envelliment i un augment d'esperança de vida de fins als 82’9 anys de mitjana.

Sobre aquest tema, la secretària de Política Social de CCOO PV, Ana Belén Montero, reclama la implementació de polítiques públiques que cobrisquen les mancances que hi ha i les necessitats que es generen en els pròxims anys.

Durant els últims mesos hem viscut, a causa de la pandèmia sanitària, una situació dramàtica en les residències de majors, la màxima expressió de la qual s'ha vist reflectida en les milers de persones residents que han mort en aquestes a conseqüència de COVID-19.

Ha sigut evident la falta de mitjans i personal per a una correcta atenció, les plantilles s'han vist desbordades i “al límit” de l'extenuació mentre vetllaven pel benestar i les cures de persones majors que es trobaven en els centres. Per tant, és urgent resoldre aquest gran problema de falta de recursos que continua candent i donar una resposta adequada a la situació de les residències per a evitar que situacions tan estremidores com les viscudes tornen a produir-s’hi.

Per tot això, el sindicat reivindica un canvi en el model actual residencial que està precaritzat i obsolet. El sindicat reclama la necessitat d'acabar amb les polítiques privatitzadores, amb un model fracassat que han deixat durant llarg temps a mans externes les cures de les persones majors, i han quedat fins i tot desprotegides davant la falta de mitjans i la mala gestió.

“Queda molta feina per realitzar per a millorar les condicions i la qualitat de vida de les persones majors i avançar en la cohesió social. És urgent avançar en la plena implantació de la Llei de dependència a la nostra comunitat, així com en el desenvolupament de serveis d'atenció domiciliària i professionalitzada” reclama Montero.

Des de la Federació de Jubilats i Pensionistes de CCOO PV, el seu secretari general Evaristo Soto CCOO PV considera clau continuar reforçant les polítiques de protecció social; en sanitat, serveis socials, pensions, etc. “Són moltes les persones pensionistes al País Valencià els ingressos de les quals els continua situant en una situació de vulnerabilitat extrema, i els col·loca en el llindar de la pobresa. A més, ens tornem a trobar davant situacions ja viscudes en el passat en anteriors crisis, en les quals són les persones majors les que han adquirit el paper de sustentació de les seues famílies greument afectades per la crisi” assevera.

L'import de les pensions mitjanes contributives al nostre territori continua estant per sota de la mitjana nacional, i se situa el mes d'agost, en 933’18 euros, la sisena pensió mitjana més baixa de tot l'Estat espanyol.

“Si a més, atenem la pensió mitjana de viduïtat al País Valencià en l'últim mes se situa en 727 euros, moltíssims d'aquests casos, en la seua majoria dones, es veuen davant una situació gravíssima de precarietat, ja que recauen sobre la seua esquena les conseqüències de la bretxa salarial i d'una vida de cures, de molta feina no cotitzada” lamenta Soto.

En conclusió, Comissions Obreres del País Valencià considera crucial que es promoguen tots els mitjans possibles perquè les persones majors continuen sent parts actives i importants de la societat i per a això, és prioritari continuar reforçant les polítiques públiques que fan més sòlid el nostre estat de benestar i que milloren la qualitat de vida de les persones majors.