Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

El personal de neteja de la Residència de Majors Alacant acumula 19 baixes per dèficit de personal

CCOO de Construcció i Serveis ha reclamat a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives una millora de condicions, especialment més dotació de personal i atribució clara de funcions, en la redacció del nou plec de condicions per a la prestació del servei per a la neteja del centre, actualment gestionada per INGESAN.

24/09/2020.
    Neteja d'edificis i locals.

El sindicat ha remés a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana diferents escrits dirigits a Mónica Oltra, Ana Pérez, directora territorial a Alacant i a la direcció del centre de treball Residència de Majors Alacant, més coneguda com a Residència de Majors Joan XXIII d'Alacant.

En aquests escrits, es fa una crida a la responsabilitat i s’exigeix a aquesta Conselleria, de la qual depén la residència de majors, una millor i major dotació de personal per al servei de neteja, que està externalitzat i és gestionat per empreses privades.

La gestió actual correspon a INGESAN, però la plantilla i les condicions de treball depenen del que establisca el plec de condicions per a la licitació del servei. “Els nostres majors mereixen dotació suficient per a complir els estàndards de qualitat esperats d'un servei públic essencial” afirmen.

Les treballadores de neteja ja no poden més, fa anys que la plantilla assignada és insuficient per donar proveïment a les exigències del servei, més encara amb les circumstàncies provocades amb la crisi de la COVID-19.

La pandèmia ha posat a prova una vegada més una malparada plantilla que, amb el seu esforç i compromís han aconseguit conjuminar forces amb la resta de personal del centre per frenar els efectes letals del virus en un col·lectiu tan vulnerable com el de les persones majors. “El personal de neteja mereix el reconeixement de la Generalitat, igual que la resta de col·lectius del centre, i la corresponent ‘paga’ per l'esforç que es realitza”.

La sobrecàrrega de treball provocada per la insuficiència de personal ha provocat una acumulació de fins a 19 baixes per incapacitat temporal. Afeccions musculoesquelètiques, estrés, depressió, entre d’altres, tot això unit a les friccions que la mateixa situació de desbordament dona lloc entre els diferents col·lectius de professionals del centre (cuina, auxiliars, neteja...) en existir funcions no definides amb claredat.

És imprescindible que Conselleria reaccione i dote amb personal suficient aquesta contracta de neteja per donar resposta a la qualitat i al servei que una residència de majors mereix, en un servei “essencial i bàsic” com és la neteja, al mateix temps que amb això realitze el ben merescut reconeixement a aquestes treballadores que cada dia donen el millor de si mateixes malgrat les fatals conseqüències per a la seua salut que està comportant.

El mes de febrer passat Conselleria va desistir del plec de condicions publicat al·legant que hi havia un error en la determinació del nombre de plantilla mínima exigida, que s'havia establert en 41 treballadores, 1 encarregada i 1 supervisora. Actualment al centre hi ha 31 treballadores, més  una encarregada. Des de Construcció i Serveis entenen que Conselleria ha de ser conscient de com de determinant per al servei serà aquesta decisió i per això insten a incorporar un número de plantilla no inferior a 38 treballadores més una encarregada.

D'altra banda, es reivindica la necessitat que es reconega a aquestes treballadores el dret a percebre un plus de toxicitat, perillositat i penúria, tal com reben les treballadores de neteja d'hospitals i de centres sanitaris de la província d'Alacant, atesa la seua exposició a diferents factors de risc per les característiques pròpies del centre i el servei.

En coherència, el sindicat sol·licita la incorporació a aquest plec de condicions de l'aplicació per a aquestes treballadores del Conveni col·lectiu de neteja hospitalària i centres de salut dependents de Conselleria i de la Diputació d'Alacant.

De la mateixa manera, CCOO de Construcció i Serveis reivindica que el treball exercit per aquestes treballadores mereix el mateix reconeixement per part de Conselleria que el del personal propi de l'Administració, al qual la Generalitat reconeix el dret a percebre una paga, en compensació pel seu esforç i compromís durant aquesta pandèmia. Aquesta compensació en cap cas es reconeix a aquestes treballadores que presten el seu servei sota la fórmula de l’“externalització” en aquest centre públic de majors.