Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

CCOO denunciarà qualsevol penalització al personal treballador dels centres residencials de tercera edat, diversitat funcional i salut mental

L'Àrea Pública de CCOO PV assenyala que el cost derivat de la possible demora en la incorporació al treball del personal, per l'espera dels resultats de les proves PCR, ha de ser a compte de l'empresa, i en cap cas s'ha de penalitzar als treballadors i a les treballadores. El sindicat rebutja que la recollida de mostres la realitze el personal d'infermeria dels propis centres.

04/09/2020.
    Per a CCOO, ha de ser l'empresa la que ha de facilitar la realització de les proves PCR al seu personal.

La gravíssima situació de contagis per la COVID -19 que es va generar en els centres residencials ha portat a establir mesures preventives per evitar la seua reincidència. Entre les mesures per a la detecció precoç de possibles casos, s'ha establit la realització obligatòria de proves PCR tant a les persones usuàries dels centres, com a tot el personal que ha gaudit de permisos o vacances de duració superior a 14 dies.

Així ho va determinar la Resolució de 17 d'agost de la Conselleria de Sanitat i es va dictar posteriorment una instrucció definint el procediment de realització d'aquestes PCR. Lamentablement, en la seua definició no hi ha hagut participació sindical i desconeixem el nivell de coordinació que s'haja pogut donar entre les dues conselleries afectades, Igualtat i Sanitat.

Riscos per al personal d'infermeria dels centres

L'Àrea pública de CCOO PV s'ha negat al fet que s'exigisca al personal, la realització de les proves durant el període vacacional o de permís. També ha rebutjat públicament que la recollida de mostres per a la realització de les PCR es realitze pel personal d'infermeria dels propis centres.

No tots els centres residencials tenen personal d'infermeria. Si n'hi ha, aquesta figura professional està en mínims, fins i tot per donar resposta a totes les necessitats de les persones usuàries.

En molts supòsits el personal d'infermeria no té equips de protecció adequats per a la presa de mostres i no està format per a realitzar-les i utilitzar sense riscos els EPI. A més, no es pot obviar que si aquests i aquestes professionals realitzen la presa de mostres, s'incrementa el risc cap a les persones usuàries, ja que també són ateses pel mateix personal d'infermeria.

Per a CCOO, ha de ser l'empresa la que ha de facilitar la realització de les proves PCR al seu personal a través dels centres de salut o de les seues mútues, atés que és imprescindible agilitzar-ne els resultats. Per part seua, si els centres de salut pública no poden assumir-ho i hi ha àrees de salut saturades, l'Administració ha d'oferir un servei alternatiu contractat de forma centralitzada pel govern autonòmic, fins que siga ampliat el personal

En tot cas, per a CCOO, el cost derivat de la possible demora de la incorporació al treball del personal, fins a l'obtenció dels resultats, ha de ser a compte de l'empresa corresponent. En cap cas s'ha de penalitzar al personal, ja que és una mesura preventiva de la seua salut i la seua seguretat, exigible també com a mesura preventiva cap a les persones usuàries del servei que presten.

És responsabilitat de les empreses garantir una adequada previsió en l'organització de les plantilles i buscar les fórmules més àgils per a la realització de les proves al personal que ha d'incorporar-se a treballar.