Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Les condicions laborals i la salut dels cambrers i cambreres de pis empitjoren després de la COVID-19

CCOO constata que el col·lectiu pateix un augment molt alt de les càrregues de treball després de l'aturada per la pandèmia. Uns sobreesforços que no han sigut avaluats com a nous riscos laborals i que repercuteixen directament en un empitjorament en les seues condicions de treball i salut. El sindicat de Serveis de CCOO de Màlaga ha celebrat una trobada per analitzar i debatre com està afectant la COVID-19 als cambrers i cambreres de pis i tot allò relacionat amb els compliments dels protocols i guies per fer-li front.

27/08/2020.
    Cambrers i cambreres de pis

En la jornada organitzada pel sindicat de Serveis de CCOO de Màlaga sobre les condicions laborals dels cambrers i cambreres de pis i auxiliars, s'ha constatat que després de la seua incorporació als centres de treball i de l'aturada per la COVID-19, hi ha hagut un augment molt alt en les càrregues de treball d’aquest col·lectiu, que amb anterioritat a la pandèmia ja en patia. La necessitat d'augmentar la higiene i neteja, tant d'habitacions com de zones comunes, com a mesura preventiva davant la COVID-19 s’hauria d'haver afrontat amb una avaluació dels temps de treball i riscos laborals juntament amb l'adequació d'aquests nous temps al personal que du a terme les tasques de neteja.

La Secretaria d'Estat del Turisme en coordinació amb les Comunitats Autònomes, Federació Estatal de Municipis i Províncies, representants empresarials i dels sindicats majoritaris, CCOO i UGT, van dur a terme el passat mes de maig una guia de recomanacions i directrius per a la reducció del contagi de la COVID-19 en l'àmbit turístic.

Només l'aplicació d'aquesta guia, denominada ICTE, suposa seguir un itinerari que, per mantindre la higiene, incrementa la càrrega de treball en un 20%. Aquests sobreesforços no han sigut avaluats com a nous riscos laborals del col·lectiu i repercuteixen directament en un empitjorament en les seues condicions de treball i de salut, per tant s’han vist en la necessitat en molts casos de recórrer a analgèsics per poder “fer el dia” en el treball.

CCOO ha reclamat en la roda de premsa, celebrada el passat 25 d'agost a la nostra província, que la patronal avalue els riscos que han suposat el compliment de les mesures per fer front a la pandèmia i les necessàries prevencions.

L'organització sindical exigeix que s’hi realitzen estudis rigorosos de temps en el repartiment d'habitacions assignades i que es tinga en compte que allò prioritari és la salut de tot el personal i de la clientela. Per això, és necessari la formació i el compliment rigorós de les mesures i indicacions dels Serveis de Prevenció.

Al seu torn, el sindicat exigeix al Govern que es modifiquen com més prompte millor els aspectes de la reforma laboral, com la prevalença del Conveni sectorial sobre els convenis d'empresa i l'article 41.1 de l'Estatut dels Treballadors perquè les categories troncals o principals pròpies de l'activitat hotelera (com el personal de pis, cuina, restauració, recepció i administració) no puguen ser externalitzades.

També ha d'abordar un procediment que permeta establir coeficients reductors per anticipar l'edat de jubilació dels cambrers i les cambreres de pis, sense pèrdua quantitativa en la seua pensió, així com l'estudi de les malalties professionals relacionades amb els dolors dorsals o unes altres no contemplades en l'actualitat.

CCOO continua demandant l'actuació de la Inspecció de Treball perquè es pose al descobert les condicions laborals reals dels cambrers i les cambreres de pis. S'ha d'insistir en el desenvolupament d'una acció preventiva en les empreses, orientada als riscos laborals identificats que incloga la política de compres (llits mòbils i enlairables, material ergonòmic, productes d'ús per a la neteja no tòxics); en què l'organització del treball compte amb la participació de les treballadores, així com del Comité d'Empresa i Comité de Salut Laboral, i que es millore i incremente la formació, informació i la vigilància de la salut, amb reconeixements mèdics específics.

A més, en la futura negociació de cara a la pròrroga dels ERTO, CCOO plantejarà que es done una solució a la rebaixa d'import de les prestacions del 70% al 50% per aplicació del segon tram després dels sis mesos, rebaixa que no s'aplica en els casos d'un nou ERTO ETOP.

L'organització sindical també ha manifestat la seua preocupació pel col·lectiu de persones treballadores fixes discontínues, moltes de les quals enguany no s'han arribat a reincorporar als seus llocs de treball i per a les quals demanarà una prolongació de la seua percepció de subsidi de desocupació.