Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Propostes per a una tornada segura a les Escoles Infantils Municipals de 0 a 3 anys

La Federació de Serveis a la Ciutadania planteja una sèrie de mesures perquè la reincorporació de persones usuàries i professionals a les escoletes municipals compte amb totes les garanties de salut per a les plantilles i per a la ciutadania atesa.

02/06/2020.
    CCOO reclama l'adaptació de les mesures de salut a la realitat dels menors

Les propostes s'emmarquen en un context d'incertesa davant l'evolució de la pandèmia. Totes les mesures que s’han pres en matèria de seguretat sanitària i social arriben als centres de manera constant i amb certa urgència. No obstant això, el sindicat considera que no estan en el camí correcte marcat per les autoritats sanitàries.

La FSC CCOO PV celebra que la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en la seua Resolució de 26 de maig de 2020, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, haja acceptat les seues propostes i recorde a les entitats locals que han de realitzar els seus plans de contingència amb l'assessorament dels seus serveis de prevenció i l'obligada negociació amb la representació del personal en matèria de seguretat i salut laboral.

Les propostes responen a la responsabilitat sindical respecte a la seguretat i salut de personal treballador i de la ciutadania atesa des dels serveis públics. La Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV, a la qual pertanyen les treballadores i treballadors del sector de les Escoles Infantils Municipals de 0 a 3 anys, vol expressar la seua opinió pel que fa a les decisions que s’han de prendre durant la desescalada.

En primer lloc, que l'educació infantil és una etapa educativa, sí que és veritat que, amb unes característiques molt diferenciades i especials, de la mateixa manera que l'alumnat al qual diàriament s'educa en aquests col·les o escoletes (que no guarderies). Per això, ens complau que s'estiguen prioritzant les mesures preventives davant del contagi. L'alumnat no ha de tornar a les aules sense que estiguen implantades les mesures sanitàries, de seguretat i distanciament social, més adequades a cada cicle o etapa educativa.

La FSC CCOO PV considera molt positiu que la Conselleria d'Educació haja condicionat l'inici de les classes presencials en Educació Infantil i Educació Especial a la garantia de la prevenció davant la COVID-19 en aquests grups d'alumnes. "Els seus aprenentatges es basen en l'experimentació i el descobriment, que fan mitjançantla manipulació dels diferents objectes que hi ha en el seu entorn de l'aula (joguets, materials diversos), per no parlar del descobriment que, gradualment fan de l'entorn més pròxim (pati, parcs…), tasques totes elles, necessàries i imprescindibles per al seu correcte desenvolupament integral", argumenten.

Segons el parer del sindicat, és necessari extremar l'eficàcia i agilitar la implementació de les mesures finalment decidides perquè l'inici de les classes presencials s’hi faça ràpid. La socialització dels xiquets és un aspecte educatiu que cal cuidar, el seu desenvolupament social s'està començant a forjar i per a això necessiten dels altres (necessiten el contacte físic, no sols entre elles i ells, sinó també amb el professorat), però s’hi ha de fer amb totes les garanties davant de la pandèmia.

CCOO està treballant perquè el Pla de Contingència i Continuïtat en el treball durant les fases de la desescalada i transició cap a una nova normalitat dels centres docents públics, siga adaptat als centres municipals, amb les indicacions dels serveis de prevenció municipal i negociats amb els comités de seguretat i salut laboral propis.

Per a això, entre les propostes elaborades per FSC CCOO PV cal destacar que cada ajuntament adapte aquest Pla a la realitat concreta dels seus centres educatius, incloses les escoletes municipals, ja que aquestes en són també de públiques.

En aquests plans de contingència les persones treballadores, educadores i educadors i mestres d'infantil, en què el contacte és necessari ha de ser inclòs en l'escenari 2 de risc de contagi per l'estret contacte físic amb l'alumnat

El sindicat dona suport a la postura del personal d'aquest primer cicle d'educació infantil i defensa que la tornada al treball ha de comptar amb totes les garanties de salut i higiene definides en el pla de contingència:

- Totes les mesures sanitàries i higièniques adequades (màsqueres, gels, els EPI, etc.)

- Personal suficient per garantir el compliment de la ràtio reduïda que requereix la mesura de distància social.

- Mampares de protecció en els llocs del centre on es consideren necessàries.

D'altra banda, la FSC CCOO PV reclama que es tinguen en compte les característiques psicoevolutives d'aquestes xiquetes i xiquets a l'hora d'estudiar les ràtios a les aules.

"Si des de l'any 2017 el sindicat sol·licitava que foren reduïdes, en aquests moments de crisi sanitària, ho han de ser encara més. Les ràtios han de garantir en tot moment la qualitat de l'ensenyament que hem d'oferir a aquestes xiquetes i xiquets perquè estem educant a allò més valuós de la nostra societat: els nostres xiquets i xiquetes, és a dir, el nostre futur", conclouen.