Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO PV reclama una prestació major de serveis professionalitzats en les ajudes a la dependència

La central sindical valora l'avanç en la minoració de la llista d'espera i l'augment de les altes en el conveni especial de les persones cuidadores no professionals. No obstant això, CCOO PV lamenta que les prestacions econòmiques de cures en l'entorn familiar continuen superant als serveis, la qual cosa genera una falta de professionalització del sector i una limitació en la creació d'ocupació.

11/12/2019.
    Ana Tortajada i Ana Belén Montero en la roda de premsa de presentació de l'nforme

El sistema d'atenció a la dependència atén un total de 86.809 persones al País Valencià amb una prestació reconeguda, la qual cosa representa un creixement significatiu (l’any 2015 eren 41.662 les persones ateses). No obstant això, 27.364 persones continuen esperant rebre una prestació o servei. La llista d'espera l’any 2015 se situava en 46.496, per tant s'ha reduït a quasi la meitat.

Així ho reflecteix l'informe sobre l'estat de l'atenció a la dependència al País Valencià, que han presentat avui Ana Belén Montero, secretària de Política Social i Joventut de CCOO PV i Ana Tortajada, tècnica de la Secretaria, que coincideix amb el 13é aniversari de la Llei. El sindicat valora l'avanç en la minoració d'aquesta llista d'espera des del principi de l'anterior legislatura i recorda que és fonamental que el Govern del Botànic continue avançant i resolent els expedients en el temps que estableix la norma.

Respecte a la manera d'atenció que reben les persones en situació de dependència, la més habitual continua sent la prestació de cures en l'entorn familiar respecte a la prestació de serveis, la qual cosa genera una falta de professionalització en el sector, així com una limitació en la creació d'ocupació i de qualitat de l'atenció rebuda. En el cas de la nostra autonomia, mentre els serveis representen un 44 %, les prestacions econòmiques de cures en l'entorn familiar se situen en un 56 %, davant de la mitjana estatal d'un 30 %.

CCOO PV reclama la implantació de la prestació d'assistent personal al País Valencià, atesa la gran necessitat d'aquest servei. És essencial que l'atenció mitjançant aquesta figura professional es realitze amb personal prou qualificat, contràriament al que es disposa pel Govern valencià, a través d'una instrucció que determina tan sols una obligació de 50 hores de formació per a exercir aquesta tasca.

Cuidadores no professionals

La central sindical ha destacat la bona evolució de les altes en el Conveni especial de la Seguretat Social per a cuidadores no professionals en l'entorn familiar, que ha augmentat des de març de 2019 de manera considerable: s'ha passat de tindre 825 persones amb conveni subscrit a 7.035 pel mes d'octubre. Aquest creixement està motivat per la reversió de la retallada en aquesta matèria, una injustícia social produïda l’any 2012 que va afectar greument les trajectòries de cotització de les persones cuidadores.

A tot l'Estat, segons l'IMSERSO, hi ha 50.092 persones que han subscrit aquest conveni especial, el 14,04 % d'elles pertanyen al País Valencià, que és l'autonomia amb més persones donades d'alta en aquest conveni.

Reconeixement de l'experiència professional

CCOO PV destaca, com a element positiu i nou, la creació d'un cens de persones cuidadores en l'entorn familiar, estiguen o no subscrites al Conveni especial, mitjançant una resolució aprovada pel Consell pel mes de novembre passat. Amb aquesta s'inicia un procés de reconeixement de la competència professional a totes les persones que estiguen desenvolupant tasques de cures dels seus familiars en situació de dependència, i els facilita posteriorment la formació necessària en el cas que necessiten obtindre aquesta qualificació.

Aquest reconeixement de l'experiència, una demanda de CCOO PV, ha de servir com una oportunitat d'eixida laboral futura de les persones cuidadores quan vulguen incorporar-se al mercat laboral. El sindicat recorda que al País Valencià, la xifra de persones a les quals se'ls reconeix la prestació per cures no professionals és de 51.011. El 90 % d'aquestes persones cuidadores són dones, moltes fins i tot han abandonat els seus llocs de treball per exercir les cures.

CCOO PV ha presentat la campanya sindical, d'àmbit estatal, ‘Dependència al 100 %’, en la qual recorda que l'atenció a la dependència ha de ser la principal prioritat. La central sindical advoca per uns objectius del 100 % de cobertura, el 100 % de qualitat en l'atenció a les persones beneficiàries i el 100 % de garantia a l'hora de reclamar el dret davant un jutjat d'una manera ràpida i senzilla.