Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Joves de CCOO PV llancen una campanya per denunciar la precarietat laboral durant l'estiu

La iniciativa ‘A l'estiu la precarietat no pren vacances! La nostra lluita tampoc!’ posa el focus en les condicions de treball que pateix la joventut valenciana durant els mesos estivals, vinculades a un model amb una temporalitat alta, salaris baixos i molt poques garanties.

04/07/2019.
    La precarietat no pren vacances!

Joves de CCOO PV llança avui la campanya ‘A l'estiu la precarietat no pren vacances! La nostra lluita tampoc!’, una iniciativa que pretén denunciar l'alta temporalitat i els baixos salaris dels llocs de treball ocupats per persones joves, durant els mesos d'estiu, a causa d'un model turístic que ens porta a situacions d'extrema precarietat. El sindicat posa el focus en les condicions pròpies d'un model laboral temporal, amb molt poques garanties i uns salaris que disten molt de ser els marcats en els convenis.

Segons les dades de l'atur registrat al País Valencià, pel juny de 2019 es van realitzar un total de 47.779 contractes a joves menors de 25 anys. D'aquests, 45.089 són temporals, per tant el col·lectiu pateix una taxa de temporalitat del 94,36 %. La taxa d’atur de menors de 25 anys al País Valencià, és del 32,3 %, mentre que la general és del 14 %, segons les dades de l'última EPA.

Baixa taxa d'emancipació

La secretària de Política Social i Joventut de CCOO PV, Ana Belén Montero, assenyala que la precarietat que pateixen les persones joves “els està impedint poder desenvolupar un projecte de vida a mitjà i llarg termini”. Aquesta situació es veu reflectida en la baixa taxa d'emancipació al País Valencià, que se situa en un 19,5 % dels joves i de les joves entre 16 i 29 anys, segons les últimes dades de l'Observatori d'Emancipació del Consell de la Joventut d'Espanya.

Pel juny de 2019, com succeeix de manera cíclica, l'atur ha baixat un 1,42 % i el sector serveis ocupa més del 76 % de les persones noves contractades, la majoria lligades al turisme. “La joventut no pot pagar un model injust que comporta situacions tan precàries en què molta contractació és en negre i on no es respecten les normes bàsiques del treball”, denúncia Montero.

Informació a zones turístiques

El sindicat eixirà al carrer per informar els treballadors i les treballadores joves a tot el territori valencià, especialment a zones de major afluència turística, per denunciar les condicions de precarietat però sense caure en el pessimisme i en la resignació: Volem traslladar la importància que les persones s'organitzen sindicalment per afrontar aquestes situacions. L'objectiu és oferir eines per a recuperar els drets arrabassats i dignificar la joventut al treball”, apunta Ana Belén Montero, que considera fonamental que els jovent siga conscient que pot transformar el model que els impedeix tindre expectatives de futur.

Finalment, amb aquesta situació, és fonamental actuar sobre les polítiques d'ocupació i fomentar la contractació estable davant l'encadenament injustificat de contractes temporals. CCOO PV reclama perseguir la contractació temporal fraudulenta i un major reforç en les inspeccions de treball. El sindicat exigeix també acabar-ne amb l'abús i l'ús fraudulós actual, també a l'estiu, de la figura de les persones becàries, que en moltes ocasions amaguen vertaderes relacions laborals.