Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 septiembre 2024.

SEMINARI WEB 'UN FUTURO SOCIAL PER A UNA EUROPA MILLOR'

“Els efectes adversos de la crisi requereixen harmonitzar mesures per a mitigar el risc de pobresa i l'atur”

El secretari general de CCOO PV, Arturo León, ha participat en el seminari web ‘Un futur social per a una Europa millor’, que ha abordat la situació de l'Europa post-COVID-19 i els seus efectes sobre els drets socials. Una trobada organitzada per la Generalitat Valenciana, a través d’Europe Direct Comunitat Valenciana.

22/10/2020.
    Arturo León, secretari general de CCOO PV, durant la seua intervenció en el seminari web 'Un futur social per a una Europa millor '

La pandèmia, lluny de ser un obstacle, pot ser un estímul per a la construcció d'una Europa social. Així ho ha afirmat avui Arturo León, en la seua intervenció en el seminari web ‘Un futur social per a una Europa millor’, que ha abordat els efectes de la crisi sobre els drets socials de la ciutadania a l'Europa post-COVID-19.

El secretari general de CCOO PV ha recordat que el sindicat defensa la construcció d'una Europa més justa, amb tractats renovats que servisquen per a millorar les polítiques que tinguen com a base la prioritat social: el Pilar Europeu de Drets Socials (PEDS), el Pacte verd de la UE i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de Nacions Unides. “Aqueix és el camí a seguir abans i després de la pandèmia”, ha recalcat el dirigent sindical.

Per a Arturo León, els efectes adversos d'aquesta crisi requereixen harmonitzar les mesures en el pla polític, sanitari, econòmic i social, “per mitigar els riscos d'augment dels nivells de pobresa, de desigualtat, d’atur i d’exclusió”. Per a això, cal enfortir les institucions de la UE, vinculades per un nou contracte social, que adopte el diàleg social europeu com a pilar de la seua governança i el desenvolupament sostenible com a objectiu principal.

Aquesta nova governança econòmica i social ha de basar-se en l’ocupació plena amb treballs d'alta qualitat, en una societat inclusiva, i en l'augment de la despesa i les inversions públiques. Tot això per donar suport al reforç dels serveis públics, la transició verda i digital, així com la base industrial i les respectives cadenes de valor.

Salari mínim i dúmping social

El secretari general de CCOO PV ha criticat el retard “injustificat” a l'hora d'abordar les directives sobre transparència salarial i de la fixació dels criteris del salari mínim. Respecte a la primera, les dades d'Eurostat posen de manifest que en els últims 8 anys s'ha reduït la bretxa salarial europea en un 1 %. “A aquest ritme les dones hauran d'esperar 84 anys per aconseguir la igualtat salarial, cosa inacceptable. Urgeixen mesures tendents a canviar la situació actual”, ha assenyalat.

Una altra de les qüestions que ha destacat, ha sigut la Directiva de salaris mínims, ja que actualment són 76 milions de persones excloses de la negociació col·lectiva. “L'absència de conveni col·lectiu té una relació estreta amb la taxa de pobresa i per tant és desitjable potenciar la concertació entre organitzacions empresarials i sindicals. D'aquesta manera també es combaten les competències a la baixa i, per tant, el dúmping social”. Una situació que s'ha vist agreujada per la pandèmia i la tendència cap a la informalitat és realment creixent.

El seminari web ‘Un futur social per a una Europa millor’, s'ha desenvolupat en el marc de la Setmana Europea de les Regions i de les Ciutats. #EURegionsweek.