Comisiones Obreras del País Valenciano | 9 abril 2026.

Presentació

'Sombras de palabras’: la veu d’una infantesa sota la dictadura

  • 15 d’abril. 18.30 h. Sala d’actes A de CCOO PV (Plaça Nàpols i Sicília, 5).

La seu de CCOO PV acull l’acte de presentació d’aquest recull de relats sobre les vivències de les autores i de les seues famílies, represaliades pel franquisme. 

02/04/2026.
Presentació a València del llibre 'Sombras de palabras'.

Presentació a València del llibre 'Sombras de palabras'.

‘Sombras de Palabras’, publicat per Ediciones Contrabando, és un recull de relats que dona forma literària a les vivències i experiències de les autores i les seues famílies, represaliades pel franquisme, des del final de la guerra fins a principi dels anys 60. La seua infantesa transcorre sota la mirada inquisidora d’un règim que obligava els seus familiars a callar tot el que per a elles podia ser incomprensible i, fins i tot, perillós.

Les autores Judith García, Julia Huedo i Malín Simón són amigues des de la seua adolescència a l’Institut Sant Vicent Ferrer de València i han coincidit en la voluntat de donar veu a aquestes històries viscudes i tants anys silenciades. Les tres tingueren des de l’adolescència un compromís de lluita contra la dictadura. Aquest compromís l’han estés a altres activitats sindicals, de renovació pedagògica i difusió cultural, defensa dels drets de les dones o del col·lectiu LGTBIQ+ .

La col·laboració de la il·lustradora Loreto Lumbreras ha contribuït a l’elaboració d’un llibre que se’ns presenta com un mural, que s’alimenta de la memòria silenciada, de l’estranyesa infantil davant els misteris imaginats, de la resistència davant de l’opressió i la por.

L’acte tindrà lloc el dimecres 15 d’abril, a les 18.30 hores, en la seu de CCOO PV de València. La presentació del llibre correrà a càrrec de: 

Pepa Ramis Pérez, fundadora de la Federació d’Ensenyament de CCOO PV. Els primers anys compaginà el treball com a mestra en un centre privat amb l’activitat sindical que es convertí finalment en la seua ocupació fonamental. Ara, jubilada, continua la seua col·laboració amb el sindicat. 

Laura Gassó García, filla de l’exili republicà i activista per la recuperació de la memòria històrica des de l’àmbit personal i col·lectiu. Col·labora amb associacions memorialistes en el marc de la CAMDE-PAÍS VALENCIÀ, així com amb d’altres estatals i internacionals.

Hi comptarem amb la presència de les autores:

Judith García Hernández, professora de Francés i Valencià en instituts de Secundària i Batxillerat, actualment jubilada. Membre de la Federació d’Ensenyament de CCOO PV des de la seua fundació.

Julia Huedo Berenguer, orientadora i professora en Secundària, Batxillerat i FP en una cooperativa d’ensenyament, actualment jubilada. Coautora del llibre ‘Cuando fuimos otros’ (Editorial Contrabando, Libros de autor). Autora del llibre ‘Ingrid o Humphrey. Vivir en la bisagra’ (Editorial Flores Raras). 

Malín Simón Fuentes, orientadora i professora de Metodologia en FP en una cooperativa d’ensenyament, actualment jubilada. Autora del llibre ‘En la bitácora’ (Editorial Contrabando, Libros de autor). Autora de relats publicats en diferents obres col·lectives i revistes. Codirigeix  i presenta el programa literari ‘La radio en colectivo’ (Ràdio Mislata).

Il·lustradora: 

Loreto Lumbreras Márquez, professora de Dibuix i Art en instituts de Secundària i Batxillerat, actualment jubilada. Il·lustradora del llibre ‘En la bitácora’ (Editorial Contrabando, Libros de autor). Especialista en disseny vectorial. Ha contribuït amb els seus dissenys en diversos materials docents i ha participat en activitats de formació didàctica relacionades amb la plàstica.