Comisiones Obreras del País Valenciano | 17 mayo 2024.

Pels camins de la memòria obrera

• Presentació del segon volum del projecte 'Rutes de la memòria obrera'
  • Dijous 2 de maig, a les 19.30 hores, Fira del Llibre de València. Espai Fuente Primavera.

Presentació a València del llibre 'Rutes de la memòria obrera II', un projecte que recupera i divulga la trajectòria dels moviments col·lectius i de persones que van participar en la lluita pels seus drets laborals i per la llibertat. Amb la participació del president de la FEIS, Pere Beneyto; la catedràtica d'història, Dolores Sánchez; l'exsecretari general de CCOO, Antonio Gutiérrez; el catedràtic d'història, Ismael Saz i la secretària general de CCOO PV, Ana García.

30/04/2024.
Rutes de memòria obrera II

La Fundació d'Estudis i Iniciatives Sociolaborals (FEIS), promoguda per CCOO PV, està desenvolupant un projecte de recuperació de la memòria obrera del País Valencià. Un projecte que pretén documentar i difondre els principals episodis, escenaris i protagonistes de la lluita per la dignitat del treball i els drets dels treballadors durant la llarga nit de la dictadura i els anys de transició a la democràcia.

I ho fa mitjançant la publicació d'una sèrie de rutes de memòria obrera que puguen utilitzar-se tant de documentació complementària per a itineraris urbans com de guia docent en centres educatius, funcions totes dues avalades per la legislació nacional i autonòmica en matèria memorialista i educativa, que ara la Generalitat de PP-VOX pretén eliminar en un intent de blanquejar el franquisme.

Les rutes de la memòria obrera, de les quals fins al moment s'han documentat 12 episodis a càrrec d'un equip de qualificats historiadors, descriuen i contextualitzen les condicions de vida i treball al País Valencià durant la segona meitat del segle XX. Analitza la ubicació dels principals centres fabrils, la situació de les relacions laborals i l'emergència d'un nou moviment sindical, les seues estratègies de protesta i proposta, construcció de lideratges i xarxes de solidaritat, etc., aportant en cada cas informació gràfica i testimonial, cartografia i fonts documentals.

Es tracta, en definitiva, de rescatar part d'aquesta memòria col·lectiva i oferir un relat alternatiu, un relat social, dels carrers que trepitgem i els espais que habitem.

El segon volum se centra en dimensions de caràcter tan transversal (gènere, emigració, seguretat laboral) com sectorial (arts gràfiques, sanitat) i generacional, amb referència a episodis de resistència corresponents a cadascuna de les dècades en què és va prolongar la dictadura: la vaga que van realitzar 85 dones de la fàbrica de sacs 'Germans Ríos' de Llíria pel juny de 1943; els moviments de resistència de final dels anys 50; el més gran accident laboral de l’etapa del desenrotllisme (Ibi, agtost de 1968); la vaga general de la sanitat valenciana a l’estiu de 1976 i les lluites sindicals en Cartonatges Suñer, definida com a fàbrica exemplar pel tardofranquisme.