Comisiones Obreras del País Valenciano | 27 abril 2024.

CCOO s'oposa a la retallada d’una hora d’Educació en Valors Cívics i Ètics a 4t de l’ESO

  • Conselleria ha decidit retallar una de les dues hores de Valors Ètics de 4t de l’ESO, deixant-la com la única assignatura amb només una hora lectiva.

La Federació d'Educació de CCOO PV sempre defensem abordar, des d’una perspectiva àmplia, el desplegament curricular de totes les matèries i les seues assignacions lectives, tot sense augmentar més la sobrecàrrega lectiva que pateix l’alumnat d’ESO. El sindicat dona suport a les accions de protesta contra aquesta retallada que està duent a terme el professorat de Filosofia.

05/03/2024.
No a les retallades en Valors Cívics i Ètics.

No a les retallades en Valors Cívics i Ètics.

En la mesa sectorial que va tindre lloc el passat 22 de febrer es varen negociar algunes modificacions del currículum de l’ESO i un dels canvis importants fou la proposta de Conselleria d’Educació de llevar una hora a l’assignatura de Valors Cívics que es dona al quart curs de l’ESO. Aquesta modificació seria efectiva ja per al curs 2024-25.

El sindicat ens oposarem a aquesta retallada d’horari a Valors Cívics i Ètics per considerar-la excepcional (per ser la única matèria reduïda) i no justificada de recursos (perquè el professorat ja està al sistema donant dues hores els darrers anys i ens preocupa la seua reubicació), però també perquè afectarà de manera negativa a la qualitat de l’educació, ja que en un context on tots els indicadors actuals constaten que ens trobem en una crisi de salut mental a la infància i l’adolescència, Educació en Valors Cívics i Ètics és la única assignatura en la que es treballen habilitats i competències relacionades amb el benestar psicològic de l’alumnat, com les relacions saludables, l’autoimatge, l’autoestima o l’equilibri emocional.

En la mesa sectorial, FECCOOPV argumentàrem que no es poden eliminar els espais lectius on es treballen de forma directa i explícita habilitats i recursos que apuntalen el benestar dels nostres adolescents. També, que aquesta mesura suposa un intent de minvar la reflexió cívica i ètica en l’àmbit educatiu i que la eliminació d’una hora de l’única assignatura del currículum que aborda no transversalment valors democràtics sembla una cessió evident al discurs de l’extrema dreta representada per VOX al nostre parlament autonòmic.

La FECCOOPV donem suport a les accions de protesta contra aquesta retallada que està duent a terme el professorat de Filosofia, consistent en realitzar un tràmit Z i amb un model de sol·licitud que pot trobar a continuació:

L'acció consisteix a realitzar un tràmit Z:

1. Enllaç per realitzar el tràmit: https://sede.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=18494 (És necessari certificat, clau o DNI electrònic)

2. Direcció: Serveis centrals d'educació

2. Proposta de RESUM DE SOL·LICITUT:

L'esborrany de nou currículum de l'ESO publicat per la Direcció General d'Ordenació Educativa i Política Lingüística redueix a una hora setmanal la matèria d'Educació en Valors Cívics i Ètics de 4o de l'ESO. Aquesta mesura suposa una retallada de recursos que mina la qualitat de l'ensenyament, buida de valors democràtics el currículum, empitjora les condicions de treball del professorat de la assignatura i posa en risc a l'alumnat que, en plena crisi de salut mental i addicció a les xarxes, necessita recursos conceptuals i emocionals per a afrontar la seva realitat.

3. Proposta de DOCUMENT A ANNEXAR (ADJUNT): Podeu posar el vostre nom al final o esborrar "nom de la persona".

Per suposat, si us animeu a participar, podeu modificar els textos per tal que s'ajusten millor al que penseu i valoreu.Us copie baix el currículum, per si us resulta rellevant per valorar la situació. Com veureu, com passa sempre, resulta difícil decidir quins conceptes seleccionar... tots són importants.

Gràcies de bestreta per la vostra solidaritat! ����

CURRÍCULUM VALORES CÍVICOS Y ÉTICOS (4o de la ESO)

4.2. Bloque 1: Persona- El bienestar físico y emocionalCrítica, autocrítica, aceptación y disconformidad Autorregulación emocional, estrés y resiliencia Educación afectivosexual- La diversidadIdentidad de género, sexo biológico, expresión de género y orientación sexual Diversidad social y culturalPrejuicios- La igualdad entre mujeres y hombresEstereotipos y roles que se derivanAndrocentrismo, patriarcado y feminismosPrevención del abuso sexual y la violencia machista Responsabilidad compartida en todos los ámbitos de la vida- EducaciónRelativismo moral o universalidad de los valores. Dilemas morales Autonomía y heteronomía moral

4.3. Bloque 2: Paz- Resolución de conflictos Violencias: directa, cultural y estructuralCultura de la violencia versus cultura de la paz. “Noviolencia”. Paz positiva versus paz negativaMaltrato, acoso y exclusión. Respeto y toleranciaConductas adictivas- Los deberes y los derechos de las personasDerechos y deberes“Netiqueta” para dispositivos, aplicaciones, herramientas informáticas y redes socialesDeclaración Universal de Derechos Humanos y de la Infancia Valores democráticos y ciudadanía globalLegalidad y legitimidad. Dignidad y justicia

4.4. Bloque 3: Prosperidad- Agenda 2030 y Objetivos de Desarrollo SostenibleSostenibilidad y reducción de las desigualdades - La desigualdadSituaciones de marginación, discriminación e injusticia social Interseccionalidad de las desigualdades y las discriminaciones Función social de los impuestos y justicia fiscalLos servicios públicosConductas defraudadoras y evasión fiscal

4.5. Bloque 4: Planeta- Agenda 2030 y Objetivos de Desarrollo SostenibleLa Agenda 2030 como oportunidad para transformar el planeta Impacto del ser humano en el planeta y cambio climático Desarrollo sostenible y ciudadanía globalConsumo responsable y economía circularTecnología y entorno natural. Basura digital y sostenibilidadBienestar animal

4.6. Bloque 5: Participación- HabilidadesEstrategias para el diálogo convertido en debate: asertividad, argumentación, contraargumentación y pruebas. Tipos de argumentos- ÁmbitosProcesos participativos en los ámbitos local, nacional e internacional Marco ético del diálogoActivismo ciudadano y solidaridad internacional. ONGsLa ONU como sociedad de nacionesLa UNESCO como eleme