Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 abril 2024.

CCOO i la Conselleria d'Innovació enforteixen les seues vies de comunicació

Trobada amb la consellera alacantina Nuria Montes de les secretaries de la Federació d'Indústria de CCOO PV i de les unions intercomarcals l’Alacantí-les Marines i Vinalopó Baix Segura. L'única Conselleria que manté la seua seu fora de València, pròxima amb els agents socials de la província.

28/12/2023.
    Carmen Palomar Román, Nuria Montes de Diego, Paco García Alcaraz i Juanjo Picazo Moya.

En la reunió, la consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme ha explicat la reordenació de l'estructura administrativa de personal de la nova Conselleria, que mantindrà a València la part vinculada a l'àrea d'Indústria, amb tot el seu personal adscrit i l'habilitació d'espais en la seu actual de Correus de la plaça Gabriel Miró d'Alacant.

A més d'albergar la seu pròpiament dita, l'edifici acollirà tota l'àrea i el personal adscrit a Innovació, que haurà d'eixir de Ciutat de la Llum ara que pot desenvolupar l'activitat per a la qual va ser pensada, i a Turisme.

CCOO ha compartit amb la consellera la seua proposta de generar un espai transversal de reflexió sobre el turisme i la seua sostenibilitat a la Comunitat Valenciana, on els agents socials estiguen cridats a aportar propostes de viabilitat laboral i mediambiental, així com de cohesió territorial. Els representants sindicals han reivindicat l'expectativa existent en la negociació ja iniciada del Conveni d'hostaleria atesos els antecedents de rècord de visitants i de volum de negoci amb els quals s'ha saldat 2023.

De la mateixa manera, s'ha exposat a la consellera el fet diferencial fonamental dels convenis de metall d'Alacant i de València que, si no es remeia en la negociació, reproduirà a futur els conflictes col·lectius que ja van portar a CCOO i a les plantilles de manteniment d'hospitals i universitats a la protesta. El sindicat es va oposar a les subrogacions de serveis externalitzats que van pretendre extingir drets i antiguitat al personal essencial per al manteniment d'aquestes instal·lacions públiques estratègiques.

Quant a divergències, en aquesta primera reunió, CCOO va manifestar la preocupació de la ciutadania pels increments desproporcionats de les taxes de recollida, de transport i d’emmagatzematge de residus urbans en nombroses localitats. El sindicat considera que podrien ser compensades per una tributació específica, com la taxa de sostenibilitat ambiental, sobretot en els llocs on l'increment de la població en temporada alta turística augmenta la demanda de serveis públics bàsics.

Com a preocupació i propostes de futures reunions, en l'agenda del sindicat hi ha multitud de temes: la necessitat d'abordar la instal·lació de macrodipòsits de combustibles en el port d'Alacant; la continuïtat de canalitzar els projectes d'innovació i les ajudes de transferència des de l'Agència Valenciana d'Innovació, especialment amb el programa de compra pública innovadora, i la intenció de desenvolupament del Pacte social per la innovació o de la S3 (Estratègia d'especialització intel·ligent de la Comunitat Valenciana). En relació a l'IVACE (Institut Valencià de Competitivitat Empresarial) CCOO entén que cal enfortir l'impuls als grans programes finançats per fons Next Generation (com el Programa MOVES o el Pla Renhata).

Altres temes d'interés sindical són la convocatòria de l'Observatori de la Indústria per a abordar qüestions clau (com el PEIV, Pla d'industrialització, energia…). Així com l'aposta per la innovació i l’increment dels estàndards de treball decent en el desenvolupament de projectes de fons europeus dirigits a la transició digital (desenvolupament de la IA, protecció a les persones en els reptes que venen en el món del treball…). Tot desenvolupat en el necessari diàleg social amb eines de governança com el Pacte social d'innovació o els observatoris de bretxa digital i intel·ligència artificial.

Per impulsar i desenvolupar aquesta agenda de matèries s'ha manifestat la voluntat i la disponibilitat tant d'aquesta Conselleria d'Innovació com de Comissions Obreres.