Comisiones Obreras del País Valenciano | 27 abril 2024.

CCOO PV reclama la plena implantació de la Llei de dependència i una atenció de qualitat

• Demana al Consell finançament suficient davant l'increment de la llista d'espera.

En l'aniversari de la Llei, que es commemora hui dia 14, CCOO PV exigeix un model de cures professionalitzat, amb plantilles estables i millors condicions laborals. El sindicat denuncia que només la meitat del personal de serveis socials té contracte indefinit a jornada completa.

14/12/2023.
CCOO PV aposta per un nou model de cures de llarga duració.

Després de 17 anys des de l'aprovació de la Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, CCOO PV continua reivindicant la millora en l'atenció i la plena implantació de la Llei, perquè moltes persones continuen a l'espera de rebre una prestació o servei al País Valencià. A pesar que en els últims anys s'ha produït un avanç en la incorporació de persones usuàries al sistema (145.678 beneficiàries en l'actualitat) continuem presentant una llista d'espera important (16.825 persones), amb l'increment de 2.000 en els últims sis mesos. Això ens situa com la tercera comunitat amb major llista d'espera, per darrere de Catalunya i d’Andalusia, i la segona en la que més ha augmentat en l'últim any.

És essencial que el Govern valencià destine un finançament suficient que permeta tramitar els expedients en els terminis establits, alhora que reforça l'atenció amb una major dotació de personal i de serveis socials de gestió directa (centres residencials, centres de dia, servei d'ajuda a domicili). CCOO PV lamenta l'anunci del Consell de paralitzar la posada en marxa del ‘Pla Convivint’, que suposaria la creació de més de 200 noves infraestructures socials i, per tant, noves places públiques en els municipis.

Major estabilitat laboral

En l'actualitat són poc menys de 46.000 les persones afiliades a la Seguretat Social en serveis socials en la nostra comunitat (un 53 % són persones treballadores de centres residencials). De totes elles, només un 49,6 % té contracte indefinit a jornada completa. “Cal augmentar el nombre de professionals i donar-los major estabilitat laboral, que permeta atendre una demanda creixent en les cures professionals de les persones en situació de dependència”, apunta la secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social, Ana Belén Montero.

CCOO PV aposta per un nou model de cures de llarga duració que impulse el manteniment de l'autonomia personal, per intentar retardar l'aparició de la dependencia i combatre els seus factors de risc. És necessari promoure les cures en la llar amb recursos professionals (servei d'ajuda a domicili, teleassistència avançada, cures terapèutiques), i la posada en marxa d'habitatges protegits, col·laboratius, amb serveis de cures compartides i altres formes d'habitatge adaptat.

Per al sindicat, urgeix posar en marxa el Decret de tipologia que es va aprovar al març d'enguany en el qual es defineixen com han de ser els centres, i fer-ho sense les modificacions contràries a la millora del sistema que l'actual consellera vol incorporar-hi. Aquesta norma avança cap a una atenció de major qualitat, estableix un augment del nombre de professionals (en el cas del sector de majors en centres residencials i centres de dia, duplica l'existent per als pròxims 4 anys) i regula les presències per torn en atenció directa.

Per avançar en la plena implantació de la Llei de dependència al País Valencià, millorar la qualitat dels serveis i les condicions laborals del sector, Ana Belén Montero emplaça al nou Govern a convocar futures reunions de la taula de diàleg socialque ens permeten aportar a la consecució dels grans reptes pendents”.