Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 abril 2024.

ENQUESTA DE POBLACIÓ ACTIVA (EPA) III TRIMESTRE 2023

CCOO PV valora les bones dades de l'atur i insisteix en mesures que milloren la qualitat de l'ocupació

El secretari d'Ocupació i Política Institucional de CCOO PV, Juan Carlos Gallart, denuncia que la bretxa de gènere continua sent el principal problema estructural del mercat de treball valencià.

26/10/2023.
    Les dades de l’EPA del tercer trimestre llancen un balanç positiu.

Per a CCOO PV, les dades de l’EPA del tercer trimestre llancen un balanç molt positiu. El País Valencià registra el seu rècord de població ocupada. Des que es tenen registres, mai hi ha hagut més persones emprades en la nostra autonomia.

La xifra de persones en desocupació se situa en el llindar de les 310.200, la qual cosa representa una caiguda del 9.3 % en termes interanuals. La taxa d'atur del País Valencià ha disminuït, passa del 12,20 % en el trimestre anterior a l’11,79 % en aquest trimestre, la millor taxa d’atur d'un tercer trimestre des de 2008. La desocupació es redueix sobretot entre les persones joves (hi ha 8.400 joves menys en atur que el trimestre anterior) i en tots els sectors d'activitat, excepte l'agricultura.

Encara que el pes del sector serveis continua sent predominant en el nostre model productiu, aquest trimestre s'ha caracteritzat per l'increment de l'ocupació en els sectors de la indústria i la construcció. Per al secretari d'Ocupació i Política Institucional de CCOO PV, Juan Carlos Gallart, aquest últim factor pot explicar la nota discordant a la dinàmica positiva: l’atur entre dones augmenta, mentre que la desocupació entre homes es redueix.

Bretxa de gènere

L'increment en l’atur en el tercer trimestre de 2023 es concentra totalment en les dones: el nombre d’aturades augmenta en 10.000, mentre que en els homes es dona un descens d’11.200 aturats. Al País Valencià, la taxa d'atur de les dones és del 14,02 %, mentre que la dels homes és del 9,80 %. El nombre de dones aturades és de 173.800, mentre que el d'homes és de 136.400. “Tot apunta, com insistim de fa temps, que la bretxa de gènere en l'ocupació continua sent el principal problema estructural del nostre mercat de treball”, assenyala Juan Carlos Gallart.

Avanços en el mercat laboral: qualitat en l'ocupació

Malgrat la complexitat de l'entorn internacional i les enormes dificultats per a arribar a fi de mes que la deriva inflacionista està provocant en moltes llars, la veritat és que l'ocupació continua apuntant a una tendència molt favorable. Això ens reafirma en la necessitat de prosseguir amb l'agenda d'avanços socials que han caracteritzat l'anterior legislatura, i que és el moment d'aprofundir, sempre des de l'àmbit del diàleg social.

En aquest sentit, Gallart fa referència a qüestions com ara la reducció de la jornada laboral, la regulació de la jornada parcial o la millora del règim d'acomiadament, tres aspectes que millorarien de manera notable la qualitat de l'ocupació al nostre país.