Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 abril 2024.

CCOO aposta per una mobilitat segura, sostenible i connectada

Durant la jornada celebrada a Port de Sagunt, en el context de la Setmana de la Mobilitat, s'han analitzat propostes per a la mobilitat sostenible des de l'eficiència energètica i compartit les reivindicacions, les experiències i els èxits de CCOO en l'àmbit dels desplaçaments als centres de treball.

15/09/2023.
    Taula de la jornada realitzada en la seu de CCOO Camp de Morvedre-Alt Palància

El diàleg sobre mobilitat sostenible s'ha celebrat en la seu de la Unió Intercomarcal del Camp de Morvedre i Alt Palància de Comissions Obreres amb l'objectiu de sensibilitzar i d’impulsar la participació en la Setmana de la Mobilitat de 2023 a Sagunt.

La jornada ha comptat amb la intervenció de Javier Raro, regidor de mobilitat de l'Ajuntament de Sagunt, que ha dissertat sobre les polítiques per a donar impuls a la mobilitat sostenible. Des de la Secció Sindical de CCOO en l'empresa GONVARRI s'ha presentat el treball desenvolupat per a protegir les persones, promoure la mobilitat al treball des de la sostenibilitat mediambiental en l’aspecte social i l'econòmic.

La Setmana Europea de la Mobilitat s'inicia l’any 1999 i des de llavors s'estan duent a terme activitats per a la seua promoció, encara que molts anys abans Comissions Obreres ja promovia la mobilitat sostenible, formant les persones treballadores en aquest sentit i fomentant el desenvolupament de plans de mobilitat en les empreses de diverses comarques.

El treball sindical entorn de la mobilitat es basa a considerar com a element principal el risc que corre una persona que es desplaça al treball. Però abordar la mobilitat laboral inclou potenciar la salut, que l'economia local es beneficie de les bondats de la mobilitat sostenible, reduir els sorolls, gasos d'efecte d'hivernacle i partícules contaminants negatives per a la salut. La mobilitat impacta en l'estalvi energètic i condiciona l'avanç cap a una societat més equitativa, facilitant el dret a la mobilitat de totes les persones i l'accés a béns i serveis.

Des de la UI CCOO Camp de Morvedre-Alt Palància es destaca la importància que la comarca dispose d’unes adequades infraestructures i serveis que permeten millorar la connexió intermunicipal i intercomarcal.

Respecte al futur immediat, el territori té el repte d'afrontar de manera segura i mediambientalment responsable les creixents demandes de mobilitat de mercaderies i persones anunciades. Infraestructures que des de la sostenibilitat i l'eficiència energètica garantisquen la competitivitat de les empreses però també la seguretat de les persones en els seus desplaçaments.

Una de les conclusions de la jornada és la necessitat d'impulsar i facilitar una mobilitat cada vegada més conscient en mitjans de transport col·lectiu, caminant, amb bicicleta o amb vehicle de mobilitat personal que reduïsca la dependència del vehicle particular de combustió. Prendre decisions col·lectives i personals en aquesta línia quan ens desplacem per anar o tornar del treball, però també per a altres activitats com formar-nos, comprar o qualsevol activitat humana que requerisca desplaçar-se.