Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Trobada al voltant de la memòria democràtica a Monòver

La Federació de Pensionistes de CCOO PV va organitzar el 16 de maig passat un dia de trobada a Monòver, dirigit a l'afiliació dels sindicats intercomarcals de pensionistes de l'Alacantí-les Marines, Vinalopó-Baix Segura i l'Horta.

23/05/2023.
    Visita al cementiri municipal

La trobada es va realitzar a l'espai museístic de la Guerra Civil i dels darrers dies de la II República, situat a la pedania del Fondó. Va resultar una jornada carregada d'emocions i de reconeixement a totes les persones que van lluitar per defensar la II República, així com els drets i les llibertats que emanaven de la Constitució de 1931, que va ser derogada per la duríssima i terrorífica dictadura franquista després del colp d'estat i la guerra civil espanyola.

La jornada tingué l'estimable col·laboració del personal tècnic de Turisme i Patrimoni de l'Ajuntament de Monòver, que amb les seues explicacions ens van acostar aquesta part de la història de Monòver i de les seues pedanies, a més de la seua cultura i tradicions.

El Fondó és una pedania del municipi on l'Ajuntament de Monòver ha instal·lat quatre fites de ferro que expliquen els llocs més importants relacionats amb els fets esdevinguts: l'escola rural - Centre d'Interpretació “L'Escoleta”-, el refugi antiaeri, la caserna militar i l'aeròdrom, d'on van eixir cap a l'exili el president de la República, Juan Negrín, i part del Govern republicà, un grup d'assessors militars i diversos polítics i intel·lectuals.

Al refugi antiaeri, construït l’any 1938, es pot veure una exposició permanent de dibuixos realitzats pels xiquets i les xiquetes durant la guerra d'Espanya (1936-1939) i la guerra de Síria (2010).

Posteriorment les persones participants van visitar la plaça de bous de Monòver, espai que va servir de centre penitenciari i en finalitzar la Guerra Civil va ser centre de concentració dels presos republicans. Pels seus murs van passar més de 1.200 presos entre abril i novembre de 1939. Destaquen el monòlit homenatge als presos que hi van estar i als deportats a Mauthausen que eren de Monòver.

Finalment visitaren el cementiri municipal on encara no s'ha trobat la fossa comuna on dipositaren els cossos dels afusellats d'aquesta zona per la dictadura franquista. Al costat del monòlit on se'ls recorda, es va realitzar un minut de silenci en memòria a les persones allà afusellades.