Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO PV considera insuficient la modificació del Reglament d'estrangeria

  • El sindicat rebutja la falta de diàleg social en la tramitació

Malgrat els elements positius de la reforma, es desaprofita l'oportunitat de construir de manera dialogada amb els interlocutors socials, un model més centrat en els drets i la dignitat de les persones que no en les suposades necessitats de mà d'obra de determinats sectors de la nostra economia.

29/07/2022.
Més drets.

Més drets.

Davant l’aprovació recent pel Consell de Ministres del Reial decret pel qual es modifica el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social, CCOO PV rebutja que durant la tramitació de la reforma del Reglament no s'haja donat una vertadera negociació a través del diàleg social.

Una reforma que, desgraciadament, pretén donar resposta a les suposades necessitats de determinats sectors laborals on es requereix la incorporació urgent de persones estrangeres, en compte d'apostar per la millora de les condicions de treball de sectors precaritzats que la seua tònica sistemàtica és l'explotació.

Tampoc compartim que l'autorització d'estada per a realitzar estudis es transforme, de facto, en una autorització de residència i treball, en facilitar enormement els criteris d'accés al treball. Això fomenta que les persones que realitzen estudis una vegada finalitzats romanguen a Espanya i s'acabe promovent l'èxode intel·lectual dels països d'origen.

D'altra banda, en relació amb la contractació de persones estrangeres en origen, la reforma atorga carta blanca a l'Administració en la determinació de la situació nacional d'ocupació a través d'una proposta lliure i sense límits de la Comissió Delegada del Govern per a assumptes econòmics. A més, la suposada millora del catàleg d'ocupacions de difícil cobertura es concreta únicament en una reducció dels terminis de publicitat de l'oferta i de les gestions administratives.

Un altre element que genera dubtes en la seua aplicació és la figura de l'arrelament per formació, que permet obtindre una autorització només de residència d'un any a aquelles persones que es comprometen a realitzar una formació vinculada al treball, cosa que contradiu la mateixa argumentació del Govern per a justificar la reforma de lluitar contra l'economia submergida.

Així i tot, des del sindicat valorem alguns aspectes de la reforma, com per exemple que la renovació de les autoritzacions de residència i treball tinguen ara una vigència de quatre anys, cosa que elimina càrrega administrativa i burocràtica i dona més estabilitat a les autoritzacions o que permeten treballar per compte d'altre o per compte propi.

També considerem positiva l'ampliació de les beneficiàries i dels beneficiaris, quant a l'arrelament familiar i la incorporació del treball per compte propi en relació a l'arrelament laboral. Un altre element positiu a tindre en compte és la possibilitat que les persones que puguen demostrar sis mesos de relació laboral realitzada sense documentació puguen obtindre autorització de residència i treball sense haver de demostrar cap període mínim d'estada en l'Estat espanyol.

En definitiva, la reforma, a pesar que recull elements positius que afavoriran la vida de les persones estrangeres, desaprofita l'oportunitat de construir un model de gestió que done resposta a la situació de milers de persones que es troben en situació irregular al nostre país, un model més centrat en els drets i la dignitat de les persones que no en les suposades necessitats de mà d'obra de determinats sectors de la nostra economia. En aquest sentit, fem una crida al Govern de l'Estat a reprendre un diàleg efectiu en matèria migratòria amb els interlocutors socials.