Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

Salut laboral

L'estrés tèrmic és un risc laboral previsible que s’ha d'incorporar en l'avaluació de cada empresa

“L'augment cada vegada major de les temperatures en època estival no és un element imprevisible, per la qual cosa ha de tindre's en compte en l'avaluació de riscos laborals de totes les empreses” Jaume Mayor, secretari d'Acció Sindical i Salut Laboral de CCOO PV.

20/07/2022.
    Imagen publicada en la revista PorExperiencia

L'Institut Sindical de Treball, Ambient i Salut (ISTAS) de CCOO ha presentat recentment l'informe "Els episodis d'altes temperatures com a risc laboral", en el qual insta a considerar les onades de calor com un risc laboral emergent.

L'informe posa el focus en els perills relacionats amb el clima, com l'exposició a la calor i a fenòmens meteorològics extrems, que afecten la salut de la població treballadora a curt termini però també incrementen el risc de malalties cròniques i el risc de lesions.

També afirma que l'estrés tèrmic reflecteix la desigualtat social i la incrementa ja que “les ocupacions amb major exposició, fruit principalment de la menor prevenció, solen ser les que tenen salaris més baixos, o on es cobra a preu fet i les que realitzen persones afectades per altres factors de vulnerabilitat social (mancança de contracte fix, “de papers”, de representació sindical, etc.)

Per tot això, Comissions Obreres reclama el reconeixement de l'estrés tèrmic com a risc laboral, la seua inclusió en l'avaluació i en els plans preventius. “Urgeix establir un mètode fàcil per a estimar el nivell de risc per exposició a la calor, a partir del qual s’hi puguen determinar mesures preventives adequades”.

Planificació preventiva

Els comités de seguretat i salut, o les persones delegades de prevenció, han d'assegurar la incorporació d'aquests factors de risc d'estrés tèrmic en les avaluacions de riscos laborals i a la formació impartida al personal.

Responsabilitat empresarial

Avaluació de riscos laborals d'estrés tèrmic segons el tipus d'activitat.

Formació preventiva a tot el personal que garantisca el coneixement de les conseqüències per a la seua salut i com evitar-les.

Dotació dels MITJANS de treball, EQUIPS de PROTECCIÓ (ulleres, gorres, uniformes còmodes de materials transpirables) i RECURSOS adequats per a reduir el risc d'estrés tèrmic (crema solar, aigua abundant).

Organització del treball:

Correspon a l'empresa la minimització dels possibles efectes de l'increment de temperatura i assegurar descansos freqüents de duració equivalent a la intensitat de l'activitat.

També la potestat de prohibir el treball en solitari o establir un sistema de vigilància que permeta al personal detectar qualsevol indici de problema de salut i poder proporcionar-li primers auxilis.

Adaptació de les mesures preventives

En treballs a l'aire lliure, on el personal està sotmés a condicions d'elevades temperatures durant llargs períodes de la seua jornada laboral:

- Evitar les hores de major exposició al sol (11h a 18h) i concentrar la jornada en altres franges.

- Planificar l'activitat de manera alterna aprofitant els moments d'ombra i establir procediments de treball en ombra (natural o artificial creada per l'empresa).

- Garantir descansos pautats (hidratar-se i prendre aliments, fruites, sals) que eviten que el cos entre en situacions de risc.

En treballs a cobert, especialment en locals que no reunisquen les condicions de temperatura i humitat adequades per a garantir un confort tèrmic:

- Garantir una organització de l'activitat que permeta el compliment del reglament de centres de treball respecte a temperatura, humitat, corrents d'aire, etc.