Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

Rebaixes: quines condicions de treball hi ha darrere del teu armari d'estiu?

CCOO PV ha organitzat una jornada per conéixer i reflexionar sobre els drets laborals en el sector tèxtil al País Valencià i a tot el món. L'acte va començar amb un panell d'experiències de treballadors i treballadores d'àmbits vinculats al sector que han compartit quines són les condicions laborals, les reivindicacions i els èxits aconseguits per la lluita organitzada.

19/07/2022.
    Dani, Rocío Pascual i Mamen

Dani treballa en una empresa de Banyeres de Mariola dedicada a l'elaboració de fibra. Des del Comité d'Empresa han formulat denúncies i reclamacions amb les quals van aconseguint avanços. “Van intentar canviar-nos les vacances a juny, quan les teníem signades a l'agost, i ens neguem. També hem signat un pla d'igualtat, perquè la bretxa en els càrrecs de responsabilitat és molt gran, i estem fiscalitzant que l’ERTO siga equilibrat i tothom rode per les suspensions”, assegura. Respecte a la gent jove, comenta que hi ha moltes pors i que pensen que reclamar els seus drets és anar contra l'empresa.

Per la seua banda, Mamen, presidenta del Comité d'Empresa de Zara, explica que després de molts anys de lluita, han aconseguit cobrar més els festius i negociar un conveni autonòmic que millora les condicions laborals. Les persones joves que comencen a treballar, ho fan amb jornades parcials i els canvien els horaris d'una setmana per a una altra. Per tractar d'arribar a elles i que s'organitzen, utilitzen les xarxes socials i el contacte directe quan visiten les diferents botigues.

En la jornada, organitzada per la Fundació Pau i Solidaritat i la Secretaria de Joventut de CCOO PV, també va participar Víctor Garrido, de la Secretaria d'Internacional de CCOO Indústria. Va centrar la seua intervenció en les condicions de la classe treballadora de la indústria tèxtil d'altres països i va valorar el sindicalisme com a garantia del treball decent i respecte del medi ambient en les cadenes globals de subministrament.

Va posar l'exemple de la producció d'uns vaquers on són necessaris 20.000 litres d'aigua i un quilo de cotó. Del cost de venda, aproximadament el 12 % se’l queda com a benefici l'empresa i la persona treballadora el 0,6 %, una diferència abismal. “Hem de fer un món més sostenible, amb uns salaris mínims que garantisquen que la gent puga viure amb dignitat, i sense carregar-nos aquest planeta”, va manifestar Garrido. Hi ha coses que són a les nostres mans.