Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO PV participa en Jornades de Sanitat, un esdeveniment organitzat per FACUA CV

La secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social de CCOO PV, Ana Belén Montero, ha intervingut en les jornades organitzades per FACUA Comunitat Valenciana que formen part d'un projecte subvencionat per la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica.

03/06/2022.
    Momento de la intervción de Ana Belén Montero

La dirigent sindical ha reiterat la importància de la sanitat pública com a prestació social que més impacte positiu genera per a pal·liar el risc de pobresa entre la població. "Parlar de la situació de la sanitat pública valenciana és parlar de ciutadania, del bé comú, d'igualtat d'oportunitats, d'avançar en benestar social i en equitat com a base dels drets socials", ha afirmat.

Montero ha qualificat de fonamental l'enfortiment del sector públic com a font d'igualtat, així com la recuperació de manera progressiva dels serveis privatitzats, amb garantia de manteniment d'ocupació de les treballadores i els treballadors actuals. “És necessari un canvi de model que dirigisca tots els esforços cap el sector públic, perquè entenem que és la millor garantia de qualitat, control i transparència en la prestació de serveis”, ha assenyalat.

La responsable sindical ha insistit en la necessitat de continuar reivindicant una major inversió pública que permeta avançar cap a una millora del sistema sanitari, amb una atenció integrada i una cartera de serveis sòlida, que done cobertura a les necessitats de la població, i que és especialment significatiu el paper de l'atenció primària (AP).

En aquest sentit, ha explicant els problemes existents en l'AP que denunciem des de molt de temps enrrere en CCOO PV, com ara: la saturació, la falta de professionals, l'increment de la demora assistencial, etc., i ha acuitat a una vertadera revisió del model d'atenció primària.

Entre les propostes de millora reivindicades per Comissions Obreres:

Donar preferència a la presencialitat com a primera opció d'atenció, incrementar amb caràcter urgent el pressupost destinat a l'atenció primària fins a aconseguir el 25 % del pressupost sanitari total, garantir uns centres de salut oberts, accessibles, pròxims a la població i sense llistes d'espera, incorporar professionals a les plantilles, impulsar les activitats de promoció de la salut, prevenció de la malaltia i la intervenció comunitària, entre altres.

La secretària general també ha fet referència a la necessitat de realitzar una anàlisi en profunditat de la situació en la qual es troben els centres de salut d'AP, “Defensem un model on no existisquen cues interminables per a poder ser atesos en els taulells o fins i tot en les urgències i on ser atés mitjançant cita prèvia, no implique l'assignació de cites a 15-20 dies vista tal com ocorre en alguns centres”.

Respecte a la participació comunitària en el govern del sistema de salut, Montero considera que cal contrarestar discursos en els quals ens volen fer creure a la ciutadania que els problemes d'accés als recursos o falta d'atenció són situacions individuals i no problemes col·lectius, discursos en moltes ocasions dirigits a la contractació d'assegurances de salut privats. La secretària ha conclós amb l’èmfasi que considera essencial l'organització i lluita col·lectiva, així com que la ciutadania s'apodere i exercisca un paper actiu i protagonista en la presa decisions, control i gestió de l'atenció sanitària.

Per a això, urgeix a activar els consells de salut, per a convertir-los en vertaders espais de participació i desenvolupament comunitari i per a això és necessària la implicació de la comunitat mitjançant els consells de salut.