Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

#JMTD20 Jornada Mundial pel Treball Decent

CCOO PV reivindica mesures inclusives d’eixida de la crisi i un nou contracte social

El sindicat ha celebrat la 13a edició de la Jornada Mundial pel Treball Decent adaptada al context de prevenció. Un dia de mobilització per reclamar que el treball decent, amb drets i segur, siga l’element central de les accions dels governs i perquè s’instaure un nou contracte social per a la recuperació dels efectes de la COVID-19.

07/10/2020.
    Intervenció de la secretària d'Ocupació Ana García a l'assemblea #JMTD20

Aquest dimecres dia 7 d’octubre, la seu del sindicat a València ha acollit la part presencial d’una assemblea que també ha pogut seguir-se telemàticament mitjançant el canal de YouTube del sindicat, i que ha permés a les persones participants enviar les seues preguntes mitjançant WhatsApp.

La secretària d'Ocupació i Joventut de CCOO PV, Ana García ha començat la seua intervenció al·ludint a la definició del treball decent de l'Organització Internacional del Treball «El treball decent és essencial per al benestar de les persones. A més de generar un ingrés, facilita el progrés social i econòmic, i enforteix les persones, les seues famílies i comunitats.»

La generalització de l’actual situació de precarietat i pobresa laboral patida en primera persona o través de familiars o amistats ha sigut profundament agreujada per les conseqüències de la pandèmia sanitària. García s'ha remuntat a l'origen, citant entre les causes de l'actual situació l’any 2008, la gestió de la crisi-estafa, la letabilitat per als drets laborals i l'afebliment de la negociació col·lectiva inflinglits per successives reformes laborals.

La responsable sindical ha plantejat el seu discurs en resposta a un interrogant retòric ‘Tenim treball decent?’ “Falsos autònoms en càrnies, riders en el repartiment d'alimentació, becaris en mitjans de comunicació, convenis d'aplicació d'altres comunitats per abaratir, abusos en salaris en les contractes, convenis sense renovar com en hostaleria, o la situació que pateixen les empleades de llar” s'ha respost.

Al País Valencià més de 430.000 persones estan en atur, 57.000 de les quals des de fa 4 o més anys, i la resta s'enfronta a dificultats serioses per a mantenir l'ocupació o accedir al mercat laboral. Per a CCOO PV és fonamental desplegar mesures per a la inserció i la protecció social, que enfronten la temporalitat i la desigualtat de gènere; protegisquen les persones més vulnerables de la pobresa laboral (migrants, joves, majors 45); trenquen la bretxa digital amb inversió i formació adequades; asseguren la integració de les persones amb discapacitat; enfronten llastos inassolibles com l'economia submergida i les noves fórmules d'abús i esclavitud: externalitzacions, plataformes digitals, falsos becaris i autònoms.

Respecte a les condicions dels qui continuen treballant, ha fet una defensa dels salaris dignes i ha recordat que l'accés al treball remunerat no és garantia de treball decent, per la qual cosa continua sent imprescindible enfortir la participació de les persones treballadores en l'empresa i la seua organització col·lectiva.

“El treball decent és el factor de cohesió més important, tant que, quan no se’n té, es perd, o ni tan sols es pot accedir a una primera ocupació, provoca un mal personal i social que CCOO, com a primera organització sindical i sociopolítica d'aquest país està cridat a defensar, i situar en el centre de les prioritats de la seua acció sindical” ha asseverat.

García ha enumerat els reptes immediats per al manteniment de l'ocupació i la protecció dels treballadors, des del convenciment que “és fonamental que les reformes que es donen siguen de caràcter estructural.

En l'àmbit estatal, mitjançant acords de diàleg social: desenvolupament de mesures en matèria de protecció per atur i d’ERTE; avanç en el treball a distància i teletreball; negociació de la derogació de la reforma laboral, abordatge de prestació per als qui van finalitzar la que tenien en ple estat d'alarma, sense possibilitat d'ocupar-se.

Respecte a l'àmbit autonòmic, García ha apel·lat a l'acord de reconstrucció social i reactivació econòmica i al repte de realitzar un seguiment de les més de 350 mesures desenvolupades en 4 meses de treball, i en el qual s'han incorporat la pràctica totalitat de les aportacions realitzades des de CCOO.

Propostes per al canvi estructural

Derogació de la reforma laboral que ens han portat a la destrucció d'ocupació de qualitat per a precaritzar la situació de la classe treballadora.

Un canvi de model productiu que siga capaç de generar ocupació de qualitat, que aposte per sectors de valor afegit que ens faça ser més competitius en un mercat global com el que tenim.

Impuls de sectors productius com el de la indústria, energies renovables, rehabilitació d'edificis eficients, recuperació i aposta de serveis públics com ara sanitat, dependència, educació, etc.

Revalorització de sectors centrals com els serveis, per impregnar-ho de qualitat en l'ocupació, o com puga ser el sector agrari, amb la introducció i l’aposta de la I+d+i.

Impulsar una reforma fiscal que permeta una recaptació impositiva capaç de reforçar els serveis públics, i assegurar les pensions presents i futures.

Acord entre el Govern central i l'autonòmic respecte a un sistema de protecció per atur que no deixe ningú pel camí.

En paral·lel a totes aquestes propostes, s'ha de gestionar de manera eficaç i eficient les polítiques actives d'ocupació.

Persecució de l'economia submergida i del frau.

Desenvolupament dels plans de xoc per l'ocupació, juvenil i d'aturats de llarga durada.

Polítiques públiques que incentiven la corresponsabilitat en les tasques d'atenció i cura de menors i persones dependents.

La secretària d'Ocupació i Formació ha finalitzat qüestionant la insuficiència del pla estatal ME CUIDA “que manté les dones en situació de desigualtat, ja que mentre no siguen efectives les mesures de corresponsabilitat, seran elles les que acaben cuidant de menors i majors”, com ha succeït amb l’ajuda per a aquestes situacions experimentada en l'àmbit autonòmic, que ha tingut escàs impacte i que fonamentalment han utilitzat les dones.

El secretari general Arturo León, ha clausurat l'assemblea amb una reivindicació tancada de la centralitat del treball, especialment en el context derivat de la pandèmia. Ha valorat les mesures de protecció que han mitigat la destrucció d'ocupació a diferència dels ajustos patits l’any 2008. El secretari general ha afirmat que necessitem la solidaritat d'Europea, pressupostos expansius que reactiven l'economia i una reforma fiscal profunda que dote de recursos l'Estat. "Ja hi ha prou d'hipocresia".

Finalment, León ha destacat l’impacte especial de la crisi a causa de l'especialització i grandària del teixit productiu valencià. "Mitjançant l’acord Alcem-nos hem assumit el repte d'eixir en millors condicions, necessitem transformar el nostre model productiu i de societat" ha conclòs.

• En el transcurs de l’assemblea, la secretària d’Ocupació també ha contestat les preguntes enviades per les persones que han seguit l’assemblea al canal de YouTube del sindicat:

- Els treballs que s'han anomenat en la crisi com de primera necessitat siguen els menys reconeguts socialment i econòmicament. Ens queda molta faena perquè siguen decents? Quin és el camí?

- El canvi de model productiu, ficció o possible realitat?

- Penses que les empreses canviaran els seus plantejaments organitzatius i de producció a conseqüència d'aquesta crisi?

- Sembla que les dones novament en aquesta crisi paguem un major cost en tots els àmbits, inclòs el laboral, com fem front a aquesta situació?

- El teletreball és l'oficina del futur? En aquest cas, pot representar un parany per a la dona?

- Si aquesta crisi provocada per la pandèmia sanitària s'allarga estem abocats inevitablement a una major destrucció d'ocupació? Què hauria de fer CCOO en el cas que això siga així?

- Consideres que la Inspecció de Treball està fent un bon paper durant aquesta crisi?

- Treball decent és salut laboral, quines línies de treball estem abordant des del sindicat en aquest sentit?

- Quin paper ha tingut i està tenint CCOO en aquesta crisi?