Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Seguretat al camp en la nova campanya

• Un article de Josep Antoni Carrascosa, secretari general de CCOO la Ribera- la Safor, publicat al diari Levante-EMV.

Davant el començament de la campanya de la taronja, que a la comarca de la Ribera ocupa a més d’11.000 persones entre magatzems i recollida, Carrascosa insta a extremar i exigir les mesures i els protocols perquè la seguretat i la salut en el treball siga la màxima preocupació del sector.

25/08/2020.
Josep Antoni Carrascosa, secretari general de CCOO La Ribera- La Safor.

D ’ací no res l’estiu se n’anirà i donarà pas a la tardor. Ens trobarem de nou davant del començament de la campanya de la taronja, que a la Ribera ocupa a més d’11.000 treballadors i treballadores entre magatzems i collidors.

Enguany la campanya presenta una disminució important en la producció de taronges, entre el 40% i el 50%, i no tant en satsumes i clementines així com de caqui, que s’espera una producció molt minvada també. Això té unes conseqüències directes de cara a l’ocupació ja que la campanya serà més curta, hi hauran menys jornades treballades i cotitzades en un sector en què la majoria de treballadors i treballadores són fixos discontinus.

Però, si no en teníem prou, afegim a l’escenari la crisi sanitària i de salut pel contagi de la COVID-19, un virus que no està en absolut controlat i que està colpejant durament la societat malgrat tots els esforços i mesures que s’estan duent a terme a mans del col·lectiu de sanitaris i sanitàries. Aquesta qüestió és de primer ordre i no volem que la campanya de la taronja siga un desastre catastròfic. Les empreses estan obligades a l’adequació dels llocs i espais de treball; els treballadors i les treballadores han d’extremar i exigir la posada en marxa de les mesures i els protocols perquè la seguretat i la salut en el treball siga la primera i màxima preocupació del sector. Per tant, no hi ha excuses: tothom sap què cal fer i com s’ha de fer.

Sobretot s’ha de vigilar la mobilitat del sector de collidors on tenim molta mà d’obra immigrant i treballadors associats a les ETT: no podem ni permetrem casos d’amuntegaments a dins dels vehicles de transport als camps, vivendes, etc. També, la corresponsabilitat de tots els agents socials i econòmics i de les institucions públiques que no són alienes al món del treball i a les exigències de garanties socials en la salut i la prevenció de riscos. S’ha de respondre per millorar les condicions de treball i de vida dels treballadors i treballadores, independentment del color de pell o idioma vernacle.

Ens juguem molt, el 80% de la nostra producció tenen com a destinació els mercats del centre Europa i hem d’exigir-nos rigorositat a més de professionalitat. La Ribera, malgrat la crisi de preus de la taronja arrosseguem des de fa massa temps, compta amb una implantació d’economia social amb una potent estructura cooperativista. A més, disposa de les empreses o marques privades que treballen en el sector, un valor i potencial socioeconòmic que no podem perdre.

D’altra banda, CCOO PV, ha participat activament en el diàleg social que ha obert el Govern de la Generalitat, que encapçala el president Ximo Puig, amb l’objectiu d’estructurar un full de ruta legislatiu i pressupostari del Govern per la reconstrucció social i econòmica del País Valencià (Comunitat Valenciana). S’han treballat 383 mesures concretes i, entre totes aquestes propostes, n’hi ha 45 dedicades al sector agroalimentari amb un sentit transversal, associades per aconseguir revertir els efectes del fenomen de la despoblació rural i també posar en valor la conservació i recuperació del patrimoni mediambiental i forestal valencià.

Per més coses que diguen, una vegada més el diàleg social i la concertació amb la participació del Govern de la Generalitat, la Confederació Empresarial Valenciana i els sindicats de classe i representatius CCOO PV i UGT PV, hem sabut estar-hi i hem sabut que la societat valenciana vol i exigeix consensos.

És l’hora de passar del dit al fet. Estes mesures necessiten temps i voluntat política per al seu desenvolupament progressiu, tirar-les endavant pot millorar-ne la qualitat substancialment i ajudar al sector agrícola i a l’industria agroalimentària perquè siga un sector estratègic, amb més capacitat de captar fons europeus per a programes d’innovació i investigació. El teixit socioeconòmic de la Ribera pot aprofitar-se d’aquest acord ja que d’això es tracta, de treballar-lo en els espais de participació institucional ja consolidats en la comarca.

CCOO PV estem compromesos amb la lluita per la dignitat i els drets dels treballadors i treballadores, exercim el nostre compromís amb solidaritat i proximitat a la gent i als seus problemes socials i laborals. Alhora, fem palés dia a dia les justes reivindicacions dels treballadors i treballadores agrícoles a la Ribera.