Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

Propostes sindicals davant els reptes de l'especialització intel·ligent

La secretària de Formació i Ocupació de CCOO PV, Ana García ha intervingut aquest matí en la taula redona ‘Reptes de futur de l'especialització intel•ligent a la Comunitat Valenciana’, emmarcada en la Jornada: Diagnòstic #Postcovid de la I+D, en el marc de l'Estratègia d'especialització intel•ligent RIS3.

30/03/2021.
    Taula redona ‘Reptes de futur de l'especialització intel·ligent a la Comunitat Valenciana’

La responsable sindical ha iniciat la seua intervenció sostenint que “el repte en l'elaboració d'una estratègia d'especialització intel·ligent és fer d'aquest un procés continu, valorem aquest informe que ens podrà ajudar a continuar proposant, identificant, desenvolupant i avaluant activitats transformadores de la nostra economia”.

Així mateix, García ha destacat la importància de poder disposar d’una visió compartida de tots els actors per poder construir una estratègia eficaç. “És just remarcar el paper propositiu i participatiu de CCOO en l'elaboració de les estratègies i com a font de difusió entre l'actiu sindical i en els centres de treball”.

La secretària de Formació i Ocupació ha participat en la taula responent les preguntes de context proposades per la conductora.

Sobre el pes del perfil socioeconòmic del territori, ha destacat l'afectació especial de les restriccions derivades per la pandèmia agreujades per la forta especialització en activitats que requereixen de contacte personal i llibertat de moviment en sectors relacionats amb l'oci, l'hostaleria, la cultura, etc.

Sobre aquest tema, ha valorat els mecanismes fruit del diàleg social amb els agents socials i econòmics més representatius amb l'escut social que s'ha aprovat com són els ERTO i la protecció d’atur. “És cert que aquesta protecció no ha pogut evitar l’increment notable de la desocupació, que a més ha acompanyat un enfonsament del PIB amb l'estimació de caiguda entre el 10,6 i el 14,1 %” ha concretat.

Davant els reptes autonòmics, García destaca l'increment de la productivitat en la qual influeix notablement el tipus d'especialització productiva i la presència reduïda de sectors intensius en coneixement, juntament amb el pes majoritari de micropimes i pimes, la insuficient formació i professionalitat d'empresaris i de directius, però la falta també de qualificació dels treballadors i de les treballadores.

A tot això se suma l'infrafinançament autonòmic que impedeix poder destinar majors recursos als serveis públics, i que implica uns nivells d'endeutament molt elevats (aproximadament el 46 % del PIB regional).

Sobre el diagnòstic, el sindicat considera insuficient la despesa en I+D, que representa l’1,09 %, per davall de la mitjana espanyola. La proposta de CCOO era poder arribar gradualment al 3 % del PIB.

Propostes per a aconseguir retindre talent

Les dificultats s'han identificat en el mateix informe, com són la possibilitat de desenvolupar una carrera científica estable, el finançament de la I+D+I per part del sector privat i l'eficiència en l'obtenció de resultats, així com en la part de l'Administració pública: la difusió dels resultats obtinguts, les accions dirigides al foment de la inversió privada i el grau de prioritat concedida a la I+D+I per les AP.

Sobre aquest tema, CCOO proposa:

Disposar de projectes d'investigació i innovació.

Establir el marc laboral que els permeta desenvolupar projectes de vida: contracte estable, salaris dignes, perspectiva de futur. “És inadmissible que els puguem oferir un bon sistema públic educatiu i que en l’àmbit laboral hagen d'eixir al marc europeu o fins i tot als EUA” ha denunciat.

Millorar la qualificació en les disciplines de l'àrea STEM.

Reforçar la col·laboració entre empreses, universitats i instituts tecnològics.

Avançar en la transformació digital del teixit productiu, així com en la de les AP.

Desenvolupar activitats orientades cap a una economia sostenible i circular.

Millorar el paper de l'Administració en l'impuls de la I+D

El sindicat reclama una aposta major per incrementar els pressupostos per a I+D, una proposta recollida en l'Acord de diàleg social del PV #Alcem-nos.

El sistema de finançament autonòmic limita la capacitat valenciana per a desplegar polítiques públiques de suport a les activitats econòmiques, polítiques d'innovació, etc.) o finançar-les amb dèficit. CCOO reclama un major compromís i lideratge de l'Administració, així com la coordinació entre administracions i amb el sector privat, i amb universitats i instituts tecnològics.

Avaluació contínua amb un sistema d'indicadors per a avançar i millorar, és necessari avançar en la modificació o transformació de l'Estratègia focalitzant-la per a respondre millor a les noves necessitats de transformació del nostre sistema productiu i de la mateixa societat valenciana.

Prioritats en l'actualització de l'Estratègia RIS3

Segons el parer de CCOO PV, l'Estratègia ha de jugar un paper central per a convertir la innovació en una prioritat per a la CA, que puga donar suport a la creació de llocs de treball basats en el coneixement, no sols a les ciutats, sinó també a les regions rurals i menys desenvolupades.

“Ha de centrar-se en la inversió i a crear sinergies entre les polítiques i el finançament europeu, respondre els reptes econòmics i socials com ho ha demostrat el SVI en plena pandèmia, i millorar les connexions internes i externes d'una regió” ha concretat la responsable.

Sobre l'economia sostenible i circular, García ha recordat que és un camp de treball important pel qual s'aposta fermament a Europa i que permetria avançar en innovació i desenvolupament.

Meses de treball temàtiques per a la construcció:

Agricultura, Ramaderia i Indústries Agroalimentàries

Transports i Mobilitat

Salut i Atenció Social

Tecnologies Avançades i Ciberseguretat

Energia i Medi Ambient

Turisme i Patrimoni Cultural

Hàbitat, Recursos Endògens i Construcció Eficient.

Finalment, ha reclamat un augment de la participació i compromís de la part social mitjançant accions de difusió, jornades, trobades, fòrums, en els quals es realitze un esforç pedagògic d'explicació tangible i pràctica “l'Estratègia no pot quedar-se en un pla teòric”.

La secretària de Formació i Ocupació de CCOO PV ha conclòs afirmant que el Sistema Valencià d'Innovació ha d'enfortir-se mitjançant la dotació dels recursos necessaris, amb una aposta decidida des de l'Administració pública i una major participació de les empreses.