Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

La Inspecció de Treball detecta un frau en la situació de persones becàries de l'Ajuntament de Torrent

Després de la denúncia de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV, la Inspecció de Treball ha dictaminat l'existència de frau de llei en beques del Consistori. Les tres persones afectades hauran, per tant, de cotitzar com a treballadors i treballadores de l'Administració i podran reclamar el reconeixement de drets.

19/01/2021.
    Ajuntament de Torrent

Davant la denúncia de CCOO sobre la situació irregular de persones becàries de l'Ajuntament de Torrent (València), la Inspecció de Treball ha detectat frau de llei en la situació de desenvolupament de tres beques. Segons la pròpia Inspecció “en aqueixa activitat s'aprecien les notes típiques de la relació laboral, perquè hi ha alienitat, dependència i onerositat, que es manifesta en una retribució”, tal com estableix el Tribunal Suprem.

La Inspecció ha resolt que aquestes persones han de cotitzar com a treballadors i treballadores de l'Administració, i han d’ingressar en les arques de la Seguretat Social la part no abonada corresponent als codis de cotització de la resta d'empleats i empleades. S’hi ha d’establir que, per la duració dels contractes (fins a sis anys en alguns casos), “la relació laboral és indefinida”.

Aquest dictamen obri un ventall d'imprevisibles conseqüències, ja que vincula a la resta de les persones becàries que es troben en les seues mateixes condicions i dona lloc a possibles reclamacions i reconeixement de drets. Aquests drets serien les prestacions per desocupació, la possibilitat de reclamar diferències salarials i fins i tot, demandes a la jurisdicció social per l'establiment d'una relació laboral indefinida per frau en la contractació, amb la possibilitat que la justícia puga condemnar l'Administració a la indemnització per acomiadament improcedent.

Per a CCOO és un contrasentit que l'Administració, que ha de vetlar pel compliment de la llei, siga qui incomplisca la normativa laboral, amb l’ús de persones becàries per cobrir les seues necessitats estructurals de personal i així esquivar les limitacions legals sobre aquest tema i precaritzant les condicions laborals d’aquest jovent.

El sindicat seguirà vigilant aquests incompliments en matèria laboral. CCOO no dubtarà a posar tots els recursos sindicals a la disposició de les persones joves a fi d’evitar l'abús en les beques, i perquè no s'utilitzen com a mà d'obra barata, desregulada i sense drets.