Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO PV participa en la presentació de la memòria del CES 2019

La presentació de la memòria de 2019 s'ha dut a terme a la Casa dels Caragols a Castelló i analitza aspectes tan significatius com el panorama econòmic, els nivells i les condicions de vida, o la incorporació enguany de totes les dades disponibles sobre ODS desglossats i amb la valoració dels tres grups que conformen el CES CV. En el mateix acte, s'ha presentat l'estudi a iniciativa pròpia sobre el desenvolupament del món rural a la Comunitat Valenciana.

16/07/2020.
    Imatge d'arxiu membres del CES CV

La secretària de Política Electoral, Afiliació i Serveis de CCOO PV, Mila Cano, ha presentat públicament el Bloc II referent al mercat de treball, polítiques d'ocupació i relacions laborals d'una memòria atípica en la seua elaboració amb unes valoracions amb fort impacte de la pandèmia.

La memòria del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana (CES CV) reflecteix que l'autonomia és la quarta més dinàmica en nombre de contractacions i d'activitat. Malgrat això, es mantenen l’any 2019 unes taxes d’atur elevades i focalitzades en dones i joves tant en nombre de persones com en la durada en l’atur. Amb un mercat laboral tan precaritzat i desigual, el CES considera necessari una aposta decidida i contundent en polítiques actives d'ocupació que donen resposta als reptes del mercat de treball. La figura de cambrer, temporal i a temps parcial és la més repetida en l'accés a l'ocupació.

Sobre aquest tema, "és necessari apostar per una formació al llarg de la vida laboral, que permeta donar resposta als processos de digitalització i que avance cap a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible, principalment el treball decent i creixement competitiu" hi va apuntar Mila Cano.

La memòria també posa de manifest que "la negociació col·lectiva té un potencial més ampli del que s'utilitzat actualment, no s'està complint els termes de l’AENC en matèria salarial, i hem d'adaptar els convenis a un major equilibri negocial que done resposta a situacions que han ressorgit amb potència durant la pandèmia, com el teletreball, la salut laboral o la igualtat entre sexes", ha destacat la responsable sindical.

La consellera i coordinadora del bloc de Mercat de treball, relacions laborals i polítiques d'ocupació de la memòria, també va assenyalar que la Comunitat Valenciana és la quarta d'Espanya que més ha disminuït la seua taxa d’atur, «encara que d'una manera més moderada respecte a 2018».

Les dades assenyalen que el 54,7 % de les persones que estaven en atur eren dones; el col·lectiu de joves continuava mantenint taxes d'atur molt altes i, fins i tot, van empitjorar respecte a 2018; i els aturats de llarga durada i majors de 45 anys representaven més d'un 40 % dels aturats. "Incidim que continuen fomentant les polítiques actives d'ocupació perquè siga de qualitat, estable i que es disminuïsca la precarietat en aquests col·lectius".

En el capítol de polítiques passives d'ocupació, va apuntar que la taxa de cobertura ha augmentat respecte a 2018 i representa que el 54,7 % de la població té prestacions, "però continua mantenint-se un índex alt de persones sense prestació".

Quant a les relacions laborals, el major nombre de convenis registrats en la Comunitat han sigut d'empresa, però el CESCV recomana la negociació col·lectiva de caràcter sectorial. L'augment salarial ha arribat a l’1,69 % respecte a 2018, però no arriba al 2 %, el criteri recomanat. A més, el CESCV incideix en què s'incloguen en la negociació col·lectiva clàusules de polítiques d'igualtat, de salut laboral i respecte al teletreball i a la digitalització.