Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO alerta de la sobrecàrrega laboral de les treballadores de residències

El sindicat ha presentat un estudi sobre l’ús excessiu de fàrmacs entre aquest col· lectiu per a pal·liar el dolor muscular i l’ansietat, consum que, en massa ocasions, deriva en addiccions que tenen origen laboral. El sector ocupa més de 15.000 treballadores i treballadors al País Valencià, dels quals més del 90 % són dones.

18/12/2019.
    CCOO ha celebrat la jornada a València ‘Els teus drets, la millor medicina’.

CCOO ha celebrat una jornada a València anomenada ‘Els teus drets, la millor medicina’ que visibilitza i consciencia sobre la càrrega de treball físic en un sector que ocupa més de 15.000 treballadores i treballadors al País Valencià, dels quals més del 90 % són dones. A més, han presentat un estudi que reflecteix que, en moltes ocasions, les dures condicions laborals provoquen l'ús excessiu de fàrmacs per a pal·liar el dolor muscular.

Les secretaries de Salut Laboral de la Federació de Sanitat i Serveis Sociosanitaris de CCOO i la Confederació Sindical de CCOO han volgut reflectir en la trobada, les situacions de precarietat d'aquestes treballadores (amb un ritme de treball elevat, jornades massa llargues i salaris baixos) i les seues conseqüències.

L'estudi presentat recull les conclusions de nou grups de discussió i 24 entrevistes en profunditat realitzades en nou ciutats espanyoles entre personal del sector (gericultores, netejadores, infermeres, personal de medicina del treball i atenció, serveis de prevenció, representants sindicals...).

Consum de fàrmacs

Les dades reflecteixen que les treballadores de residències de majors es veuen obligades, en moltes ocasions, a un consum elevat de fàrmacs i psicofàrmacs per a pal·liar dolors musculars i rebaixar el nivell d'ansietat, consum que, en massa ocasions, deriva en addiccions que tenen origen laboral.

Quant a les formes de consum, els resultats revelen que es tracta d'un “policonsum”, ja que uns medicaments els porten a prendre uns altres per a pal·liar els efectes dels primers. Destaquen els analgèsics o antiinflamatoris i els relaxants per a alleujar el dolor muscular, moltes vegades no són receptats per un professional. Després sorgeixen els ansiolítics per a tractar l'estrés i l'ansietat que pateixen per les altes càrregues i ritmes de treball, ocasionades per uns residents i unes residents cada vegada més pluripatològics/iques que amb un grau major de dependència necessiten de més atenció. A més, molts d'aquests fàrmacs impliquen la utilització d'uns altres com per exemple protectors gàstrics, per a pal·liar els efectes secundaris dels anteriors.

Per a aquest sindicat és imprescindible millorar les condicions de treball perquè complisquen amb els convenis del sector, uns plecs de condicions en les comunitats autònomes i ajuntaments que s'ajusten a valor real del servei a prestar i una millora de les condicions salarials.

CCOO exigeix que s'avaluen adequadament els riscos als quals estan sotmeses aquestes treballadores, que es millore significativament la vigilància preventiva de la salut i que es garantisca una formació adequada per a cada lloc de treball, que cobrisca aspectes tècnics i relacionals en les residències.