Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

Prop de 90.000 persones treballadores de la construcció, en alerta pels perills associats a la calor

• CCOO advoca per introduir en els convenis mesures com la jornada intensiva, temps de descans i treball a torns.

CCOO de Construcció i Serveis País Valencià impulsa una campanya preventiva sota el lema ‘Protegir-se dels colps de calor és protegir la salut’, en els sectors de la construcció, indústries extractives, jardineria, manteniment de carreteres o neteja viària, entre altres.

05/07/2019.
Difusió de la campanya entre treballadors de la construcció.

CCOO de Construcció i Serveis de País Valencià està informant als treballadors i a les treballadores que realitzen la seua jornada laboral a la intempèrie de les recomanacions bàsiques per a enfrontar-se a condicions d'altes temperatures, dins de la campanya desenvolupada en l'àmbit estatal. El sindicat distribueix fullets informatius a peu de carrer, allà on es troben els qui desenvolupen la seua activitat en sectors com la construcció, la indústria extractiva (marbre, pedreres i graveres), la jardineria, el manteniment de carreteres o la neteja viària, entre altres.

Al País Valencià, almenys 89.808 persones treballadores, fonamentalment del sector de la construcció, estarien en risc pels perills associats a la calor durant la seua jornada laboral. Per províncies, segons les dades d'afiliació al règim general de la Seguretat Social d'aquest mes de juny, n'hi hauria 33.886 a Alacant, 10.809 a Castelló i 45.113 a València.

Per evitar els temuts colps de calor, CCOO recomana hidratar-se amb freqüència i evitar l'exposició al sol directa durant un temps perllongat, a més de realitzar freqüents descansos i planificar els treballs de manera que es minimitzen els riscos d'exposició, no solament en el sector de la construcció, sinó en tots aquells llocs de treball en els quals la seua jornada laboral es desenvolupe a la intempèrie en hores d'alt risc.

Encara que aquestes recomanacions són fonamentals, “estan molt lluny dels drets que CCOO aspira per als treballadors i les treballadores d'aquests sectors”, denúncia Josep Albors, secretari general de Construcció i Serveis de CCOO PV. Per passar de la recomanació a l'obligat compliment, el sindicat treballa per incloure en els convenis la implantació de la jornada intensiva a l'estiu. Un altre dels objectius per protegir la salut laboral davant de la calor, és aconseguir regular en conveni els temps d'hidratació, de descans i el treball a torns.

Per a Albors, de res serveix la prevenció “sense unes autoritats laborals que intensifiquen la vigilància i el control sobre el compliment real de les mesures i jornades especials a l'estiu”. Durant aquests dies, el sindicat distribuirà ulleres de sol entre els treballadors i les treballadores d'aquests sectors, ja que protegir la vista tant de l'excés de llum com dels rajos ultraviolats és igualment important des d'un punt de vista preventiu.