Comisiones Obreras del País Valenciano | 27 abril 2024.

Alimentació sostenible, aigua i vida digna

Pau i Solidaritat PV dona compte del projecte a El Salvador

Accions executades en col·laboració amb ACUA i finançades per l'Ajuntament d'Ontinyent: suport a la creació de sistemes alternatius de producció d’hortalisses més resistents a la sequera, així com la incorporació d’alternatives agroalimentàries com ara nous sistemes de producció pecuària.

01/07/2019.
    Visita Ontinyent

La Fundació sindical Pau i Solidaritat PV i l’associació ACUA (Asociación Comunitaria Unida por el Agua i la Agricultura), amb l’ajuda del Fons Municipal de Cooperació Internacional de l’Ajuntament d’Ontinyent, han proporcionat recursos a les famílies camperoles de la zona de la serralada del Bálsamo d’El Salvador per fer front als efectes del canvi climàtic a la regió.

Representants de la Fundació Pau i Solidaritat de CCOO PV i de la seua contrapart a El Salvador, l’associació salvadorenya ACUA en aquesta iniciativa, presentaren recentment a l’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, les accions executades amb una de les ajudes que cada any atorga el Fons Municipal. La destinació d’aquestes ajudes es determina a proposta del Consell Municipal de Cooperació, per tal de donar suport a projectes de cooperació a països en vies de desenvolupament.

A la trobada amb l’alcalde, que estava acompanyat per la regidora de Cooperació, Katty Ushiña, acudien Ernesto Beltrán, d’Acua (Asociación Comunitaria Unida por el Aigua i la Agricultura) d’El Salvador; la secretària general de CCOO a les Comarques Centrals, Manuela Pascual; la secretària de Cooperació, Migració i Moviments Socials de CCOO PV, Isabel Barrajón; i Paqui Moreno, tècnica de la Fundació Pau i Solidaritat.

El projecte pretén l’“Enfortiment productiu per a 20 famílies camperoles de la Comunitat El Almendral” mitjançant sistemes d'agricultura sostenible al municipi de la Libertad. Aquest departament forma part del Pla estratègic d’ACUA 2016-2020 a les comunitats rurals de la serralada del Bálsamo.

El treball d’ACUA a la regió pretén donar resposta als problemes que afecten la qualitat de vida de la població originària camperola, atesos els seus nivells de pobresa i vulnerabilitat, generats entre altres causes, per la marginació deliberada de tota oportunitat de desenvolupament rural agropecuari, agreujat amb la mancança de terres per a la seua producció de subsistència. Una altra causa és la degradació ambiental i l’impacte greu en els ecosistemes rurals (desforestació de boscos, contaminació d'aigua, pèrdua de fauna, que amplien els riscos per inundacions i lliscaments).

El marc regulador de l'Estat d'El Salvador a favor dels drets camperols és ineficient, dispers i obsolet, no es té en compte la perspectiva del dret humà a l'alimentació i a l'aigua, no hi ha una llei de sobirania i seguretat alimentària i nutricional, al contrari, predominen els interessos corporatius (com la comercialització desmesurada de llavors híbrides i transgèniques MONSANTO i agroquímics nocius per a la vida).

Tota aquesta situació provoca inseguretat alimentària i seqüeles de desnutrició amb major impacte en la infantesa i en les persones adultes majors, desencadena conflictes locals per l'ús de la terra i de l'aigua, i provoca migracions des del camp a la ciutat o a l'estranger, majoritàriament cap als Estats Units.

ACUA treballa des de l'any 2005 a la regió, com a resposta davant les demandes de la població rural de la zona, excloses dels models de desenvolupament implementats al llarg de la història del país. En aquesta línia el treball d’ACUA s'orienta al voltant dels drets següents:

• Dret humà a l'alimentació: en el marc del Programa d'agricultura sostenible
    • Dret a una vida digna: a través del Programa de gestió comunitària de reducció de risc de desastres.
    • Dret humà a l'aigua: mitjançant el Programa de gestió sustentable de recursos hídrics.