Comisiones Obreras del País Valenciano | 27 abril 2024.

33.000 noves ocupacions es podrien crear si s'eliminaren les hores extra

CCOO PV ha elaborat un informe que mostra que el País Valencià és la segona autonomia amb major nombre d'hores extraordinàries realitzades, amb un total de 5.246.988 al mes, el 30,9 % d'aquestes no pagades.

17/12/2018.
    El País Valenciano es la segunda autonomía con mayor número de horas extraordinarias realizadas.

El sindicat denuncia que el mercat de treball valencià combina una utilització massiva d'hores extra amb baixos salaris, fonamentalment en sectors que són intensius en mà d'obra, com l'hostaleria o l'agricultura. Coincideix a més que són sectors amb convenis col·lectius bloquejats o que més es demoren en la seua negociació.

Segons les dades de l’EPA del segon trimestre de 2018, el nostre territori acumula 1.619.484 hores extra no pagades i 3.627.504 pagades, la qual cosa fa un total de 5.246.988 al mes que, si s’estima una jornada completa ordinària, es podrien traduir en 32.793 ocupacions. Aquestes dades contrasten fortament amb les llançades per l'Enquesta de cost salarial trimestral que les redueix a tan sols 956.457 mensuals. La diferència és que, per a l'elaboració d'aquesta estadística, solament es pregunta a la part empresarial, per la qual cosa mostra que són moltes menys les hores declarades per les empreses i, per tant, pagades en b.

“És necessari, per tant, que en les empreses hi haja un sistema de control de jornada i d'horaris, perquè gran part del frau es dona per la utilització d'hores extra no pagades i per l'allargament de les jornades a temps parcial que no es cotitzen a la Seguretat Social”, assegura Arturo León, secretari general de CCOO PV. Una mesura que el sindicat vol impulsar des del marc del diàleg social, tal com vam exposar en la Mesa General, i sobre la qual esperem que el Consell moga fitxa, ja que l'economia submergida és un mal que la nostra societat no es pot permetre.

CCOO denuncia la manca de mitjans de la Inspecció de Treball, així i tot, de les dades es desprén que no representa una prioritat política la lluita contra el frau en la contractació a temps parcial ni la realització d'hores extra no pagades, amb la negativa repercussió econòmica per al sistema de Seguretat Social. “Considerem que els problemes d’atur que persisteixen en el nostre mercat de treball, juntament amb l'increment de productivitat que generarà la digitalització i robotització de l'economia, aconsellen prendre mesures encaminades més a la distribució de l'ocupació, sense pèrdua de retribucions, que a l'acumulació d'hores extraordinàries”, conclou León.