Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

Finalitza el somni de l'estiu i tornem a la dramàtica situació d'augment de l’atur

Agost és el mes per excel·lència en la destrucció d'ocupació, no solament en els serveis, sinó també en la indústria i en la construcció. “Avui estan treballant i demà no. Un cicle que obliga milers de persones a estar sota la pobresa, si no es prenen mesures”, afirma Ana García, secretària d'Ocupació de CCOO PV.

04/09/2018.
    Lamentem que 373.059 persones es troben en atur al nostre territori.

Lamentem que 373.059 persones es troben en atur al nostre territori (l'11,7 % de l'atur estatal) i creiem que ja no valen més excuses ni cortines de fum. Ha d'haver-hi una aposta contundent en la creació d'ocupació de qualitat que facilite el desenvolupament dels projectes de vida de tots els treballadors i les treballadores. Així de contundent s'ha mostrat Ana García qui destaca que “tenim un mercat laboral cíclic marcat per l’estacionalitat i dependent de les campanyes estiuenques del sector turístic, que és on més s'ha incrementat amb 4.217 noves persones aturades, tendència que mimetitzen la resta de sectors: la indústria (2.742) i construcció (1.972)”.

L'increment d'un 2,1 % respecte al mes anterior, significa que hi ha 7.591 persones més aturades que pel juliol, encara que en termes interanuals s'ha reduït en 25.028 persones. Per províncies, Alacant amb 3.338 persones més aturades que un mes abans (un 2,3 % de creixement), València amb 3.640 (2 %) i Castelló amb 613 més. Per sexe, el 59,3 % de les persones aturades són dones (221.209), un percentatge que demostra que, encara que en termes interanuals es redueix l'atur en els dos sexes (un 8,5 % en els homes i un 4,7 % en les dones), és el sexe femení qui arreplega una major xifra de persones aturades.

La dinàmica de precarització segueix instal·lada i camí d'afermar-se més encara, i això té a veure amb l'ocupació que genera l'actual model productiu i les reformes laborals que ha provocat la catarsi actual del mercat laboral. Així, la contractació s'ha reduït un 32,2 % respecte al mes anterior (66.251 contractes menys), tant de contractació indefinida com temporal. Durant el més d'agost el nombre de cotitzadores a la Seguretat Social al País Valencià ascendia a 1.835.785 persones. En aquest sentit també s'ha vist reduït un 1,7 % el nombre de persones afiliades en relació al mes de juliol, amb 31.498 persones menys cotitzant.

Per a CCOO PV és necessari seguir prenent mesures i donar passos per al canvi real de model productiu que necessitem, ja que “sense ocupació de qualitat, no hi haurà recuperació possible”. Entre altres propostes, plantegem una major inversió i l'impuls de sectors productius que generen ocupació de qualitat, així com la recuperació del poder adquisitiu de la classe treballadora i de drets laborals i socials.

També és necessari un desenvolupament eficaç de les polítiques actives d'ocupació per part del Servef, establir un Pla valencià de formació professional de caràcter integral i plurianual que connecte les necessitats formatives i productives i la protecció social de les persones que tan malament ho segueixen passant.